in

Пътешествията на Изабела Шопова – от Русия с безумната й бюрокрация до Австралия с нейните уроци по щастие

„Приказки от Горната и Долната земя“ е написана от страстната пътешественичка Изабела Шопова. Името й се свързва с бликащо чувство за хумор, колоритни описания и множество езикови и стилистични инвенции. В книгата описва приказните си пътешествия по света, който не е спирала да кръстосва в продължение на десетилетия.

Заедно с дъщеря си Бояна, която с любов нарича „подрастващото“ и „вечно гладното“, обикаля Горната земя – Русия от 2009 година с безумната ѝ бюрокрация и красотата на московските ѝ църкви, Поднебесната империя – тук са Хонконг и комунистическия китайски „рай“, либералната Ниска земя, където майка и дъщеря правят безуспешен наркотичен опит. Десет години по-късно ги виждаме в Чернобил, за който Изабела пише потресаващ пътепис. През 2015 г. пътешественичката прекосява Долната земя – Буенос Айрес с футбола, тангото и живописните си улици, супердолния край на Аржентина и на планетата, Ушуая, за да преброди след това южните островни земи Нова Каледония, Роторуа, Вануато, Нумея, Маре… Преди да се завърне в Бризбън и във времето и да ни разкаже за своята Австралия и нейните уроци по щастие.

За Изабела може да се каже, че е пътешественичка и писателка със завидна фантазия, искрящо чувство за хумор и неудържим стремеж за превъзмогване на кодирани в човешката природа страхове. Неслучайно има зад гърба си няколко бестселъра, „очарователно разколебани на границата между пътеписа и приключенския епос“ и строго съобразени със съветите в нейния „Самоучител за преднамерено убийство на скуката“.

Първата й книга носи заглавие „На изток – в рая“ и разказва за живота в Нова Зеландия, Страната на дългия бял облак, както я наричат, където Изабела емигрира през 2002 година. После идва ред на Австралия, разположена „На запад от рая“. (Научихме как се готви артишок, що е то Куинсландър, къде зимуват крокодилите и още много фундаментални факти за битието и мирозданието). „На юг от разума“ свидетелства, че двайсет лета след началото на третото хилядолетие Антарктика си остава утопичен резерват, територия с митичен ореол. Книгата е наситена с духовити описания, шокиращи факти и екстремни преживявания. А „Подир сянката на кондора“ е разказ за едно епично, двумесечно, кошмарно-комично, 6000-километрово пътуване по гръбнака на Южните Анди, от Сантяго де Чили, през Боливия, Перу, Еквадор и Галапагос, до Богота, Колумбия. Без маршрут, план и резервации.

Как Изабела разказва за себе си и също толкова цветния си живот?

„Родена съм във Варна през 1971. Прекарах ранното си детство на село, мечтаейки да се върна в родния си град. Имаше нещо омагьосващо в Морската градина и фонтаните на площада. Tъкмо тръгвах на училище, когато мечтата ми се сбъдна – върнахме се да живеем във Варна за постоянно. Обаче се озовахме в най-новия, най-далечния и най-негостоприемен квартал на града, сред хиляди новодошли другоселци като нас. Инфраструктурата беше недоразвита, нямахме телефони, градският транспорт беше кошмарен, нямаше достатъчно класни стаи в училището и учехме на три смени. Кал, бетон и грохот на излитащи самолети (от близкото летище) доминираха живота ни. Без да знаем, живеехме в имигрантско гето. Но пък беше весело – със съседите от блока (имигранти като нас) бяхме като едно голямо семейство.

Аз бях вундеркинд – научих се да чета в много ранна възраст и четях много. Мечтаех да стана първата българска жена космонавт. На 11 години бях приета в експериментална паралелка за изпреварващо обучение в математическата гимназия във Варна и завърших училище, преди да навърша 16. Продължих образованието си във Варненския технически университет. Сдобих се с диплома по специалността „Радио- и телевизионна техника“ в края 1993-та година, точно когато всички варненски заводи затваряха и хиляди квалифицирани, опитни инженери оставаха без работа. Потенциалните ми работодатели мислеха, че се шегувам – 21-годишна с новичка диплома в едната ръка и новородено бебе в другата, търси работа като инженер.

Наложи се да си търся друго поприще. В годините на прехода работих какво ли не – бях манекенка в завода за облекло „Дружба“, плетях бутикови пуловери и ги продавах в прохождащите тогава частни бутици, водех курсове за манекени към фирмите „Богоя“ и „Инел“, бях рекламен агент във варненския ежедневник „Народно дело“, работих в рекламния отдел на Радио Варна. Точно посред вихрещата се галопираща инфлация на 1995-та станах търговски представител на никому неизвестните тогава продукти на френския козметичен и фармацевтичен гигант „Пиер Фабр“ чрез българската фирма „Арикозметик“. Оцелях сред икономически крах и политически кризи и създадох търговска империя по черноморието. Четири години по-късно станах регионален мениджър в дистрибуторската компания „Интербрандс“, дивизия „Колгейт-Палмолив“. През 2002-ра прекъснах кариерата си, за да последвам съпруга си в Нова Зеландия. В продължение на години пишех писма и статии за живота и приключенията ни там, които публикувах в сайта за българите по света иде.ли и на други места в интернет.

Когато се преместихме да живеем в Бризбън, Австралия, събрах всички писма за Нова Зеландия и ги предложих на издателство „Колибри“. Така излезе „На изток – в рая“. Приключенията ни на австралийска земя пък се превърнаха в „На запад от рая“.

Откъс от „Приказки от Горната и Долната земя“:

„Най-набиващи се на очи са не географските и астрономическите различия, а разликите в политикоикономическото развитие на двете полукълба. Северът е цивилизован, индустриализиран, богат, доминиращ. Там е Западът, западната цивилизация, развитите страни, Първият свят. Докато Югът някак все попада в категориите развиващ се, недоразвит, Втори и Трети свят. Все е жертва на бедствия и катаклизми, социални експерименти и обществени болести, родно място и зона за действие на повечето световни диктатори, военни и наркобарони.

Северът се явява арена на хилядолетно нестихващо противоборство на империите – понастоящем представени от САЩ, Европа, Русия, Япония, Китай. Югът е все още (пост)колониален, зависим, недобре индустриализиран, беден и повече или по-малко нечут. Последното също не е случайно – световете от двете страни на екватора говорят различни езици. В Южното полукълбо има много по-малко езиково разнообразие. Най-говорените езици са само 5 – португалски, английски, испански, френски, индонезийски. Съвсем различна е картинката в Горната махала – там най-говорени са мандарин и хинди, следвани от английски, арабски, руски, японски, немски и т.н. европейски и азиатски езици, използвани от милиони.

Религиите на двете глобални махали са също различни. Исус може да се е родил на север от екватора, но християнството е в застой и упадък в Горната махала. Обаче последователите му се увеличават главоломно в Долната. Понастоящем има много повече католици и протестанти в Южния свят, отколкото на север. Все повече хора празнуват рождения ден на божия син посред лято. И пращат безснежни коледни картички, на които Христос все по-рядко е бял, рус или синеок. Ислямът, будизмът, юдаизмът са предимно религии на Севера. Както и атеизмът.

Изобщо Югът е малцинствен – цветнокож, различен, инакоговорeщ, слабонаселен, незначителен, зависим, екзотичен, беден, пренебрегван и непознат.

С две изключения: Австралия и Нова Зеландия.

Всички световни класации и категоризации неизменно поставят двете страни сред представителките на развития свят, на Запада, на Севера. При това високо-високо, сред най-развитите, най-първите, най-западните. Но само те си знаят какво е да си горномахленец в Долната земя. Как се гради самосъзнание и самочувствие, като си вечно забравян от Горния свят. Защото си далече-далече, там долу. Downunder. Защото си на практика невъзвращенец. Малцинствен. Различен. Защото си на юг от уж въображаемата екваториална линия на господството, благополучието и прогреса.

Австралийците (и новозеландците) страдат от перманентен, неизлечим комплекс за провинциализъм. Живеят с непреодолимата мечта по стара, култивирана Европа. Мерят се непрестанно със САЩ, сближават се и се конкурират с Азия. Полагат неистови усилия да заздравят връзките си със Cевера, да запазят северната си културна принадлежност и взаимоотношенията си с родната Горна махала. Но не им е лесно. Никак не е лесно да надскочиш провинциалното мислене, островното самосъзнание, колониалното културно наследство, сателитното самоопределение, дискриминацията, изолацията, неразбирането.

Особено като си отдалечен не само географски, ами и във времето. Когато при теб е делничен ден, останалият цивилизован свят спи. Твоят ски сезон съвпада с летните жеги на север. И даже модата (доминирана от Севера) закъснява с по половин година – в Австралия е зима, когато Париж представя летните си колекции. (Мислите си, че това не е хич важно, ама само докато не ви се наложи да си купите нещо по-шик за работа да речем, в Окланд. Или в Бризбън).

Не е лесно и за имигрантите в Долната махала. Северняци, западняци, пристигнали от Изтока или Юга. Двойно по-объркани в обърнатата наопаки южна културна матрица.

Австралия е като единствената улица на бели в цветнокожото гето – малко надменна и демонстративно заета със себе си, но и леко неуверена и объркана в контрастното обкръжение. Посетителите също се объркват – от мешавицата на култури и ценности, от обърнатите наопаки стереотипи. От страстния инстинктивен консерватизъм и още по-страстно демонстрираната осъзната прогресивност. От дълбоко заложената, непреодолима ексклузивност и наложената от обстоятелствата, необходима инклузивност. Дори родените в Австралия австралийци имат проблеми с личностната си идентичност. Все още се обсъждат и няма консенсус за националните особености на австралиеца. Побъркващо сложно е да се определи еднозначно кой е чужденец. А австралийците (и новозеландците) с придобито гражданство са си перманентно и абсолютно безнадеждно загубени в сложната плетеница от чувства – принадлежност, дълг, лични ценности, културни стойности, лоялност, любов, патриотизъм, вина, адаптация, носталгия, загуба, колебания. Разпнати между Севера и Юга, стъпили здраво на континенталната почва „там долу, даун-ъндър“, но оставили сърцето си, търсещи духовни устои „горе“ – в Стария свят…“.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Трагедията на обикновения човек. Или как една майка се бори за детето си

Европа между Хитлер и Сталин – два аспекта на една история