in

Следпразнична депресия – как да се избавим от нея

Първите дни от януари са доста тежки. Налага се бързо да се върнем към реалността – да се сбогуваме с безгрижните празнични дни и да се захванем с ежедневните задачи. Има хора, за които краят на празниците носи облекчение, но за повечето е доста депресиращ момент.

Освен връщането към рутината, има и други фактори, които допринасят за лошото настроение – лошото време, липсата на пари след лудото пазаруване през декември, раздялата с близките и други.

Следпразничната депресия се случва след периода на интензивни емоции покрай празниците и има характерните симптоми за депресията – безсъние, липса на енергия, раздразнителност, трудна концентрация и тревожност.

За разлика от обикновената депресия, следпразничната е много по-краткотрайна. Има малко изследвания по темата, но според специалистите тя се появява вледствие на спада на адреналина. Според психолога д-р Айлийн Кенеди-Мур, рязкото оттегляне на хормоните на стреса след голямо събитие, било то сватба, важен краен срок или празници, има голямо въздействие върху биологичното и психологическото ни състояние.

Но това е само една от причините. Друга причина за депресия е големият контраст между последните 2 седмици от декември и първите 2 от януари. Ежедневието ни е съвсем различно и мозъкът ни се опитва да възстанови реда. Празниците са голямо отклонение от обичайния ни режим. Връщането към нормалното води до негативни емоции.

За повечето хора коледните празници са едно от най-големите развлечения през годината. Като изключим няколкодневна почивка през лятото, няма друг толкова дълъг период без работни ангажименти и изпълнен с приятни занимания. Дори празниците да не са били особено весели за вас, мозъкът преувеличава малко реалността и връщането към действителността предизвиква тревожност.

Разликата в хранителните ни навици покрай празничните дни и след това също води до лека депресия. По празниците хапваме доста вредна, но вкусна храна, а след това се връщаме към обикновените си хранителни навици, които не включват толкова сладкиши и вкусни неща.

Каквито и да са причините за следпразничната депресия, по-важното е как да се справите с нея. Има няколко неща, които можете да направите за себе си:

1. Грижете се за себе си

Качествен сън, редовни упражнения и богата на хранителни вещества диета. Това са основните неща, необходими за здравословен начин на живот и се препоръчват от експертите за справяне с депресивните състояния. Ако правите всичко това, ще изпитвате удовлетворение, което ще ви помогне по-бързо да се справите с мрачните мисли.

2. Отделяйте време за забавления

Покрай празниците всички сме свикнали постоянно да сме заобиколени от хора и да правим различни забавни неща. Не се лишавайте от това напълно. Определете си време за забавления и срещи с приятели.

3. Бъдете търпеливи

Както всяко нещо, и това ще мине. Бъдете търпеливи, опитвайте да се разсейвате с приятни занимания и просто изчакайте. За щастие, следпразничната депресия е сравнително кратка и скоро ще отмине.

  • Чувствате ли се тъжни след празниците?

    • Да
    • Не

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Процедурите, които трябва да започнем след 30

Емоционална интелигентност – мисия възможна