in

ЛюбовЛюбов СладкоСладко СмяхСмях

Емоционална интелигентност – мисия възможна

Какво прави някои хора страхотни в работата, а на други все нещо им куца? Умения, знания, интелект, визия? Със сигурност тези качества помагат. Но има още нещо, което отличава успешните хора. Това е умението да идентифицират, наблюдават и вземат под внимание не само своите емоции, но и емоциите на другите – нещо, което учените наричат емоционална интелигентност.

Един метаанализ на учени от няколко университета във Виржиния, публикуван през 2011 г. в Journal of Organizational Behavior, показва, че колкото по-емоционално интелигентиен е един човек, толкова по-добре се справя в работата и в живота.

Това, което повечето хора пропускат да осъзнаят е, че постигането на емоционална интелигентност, не е нещо, което идва естествено. Някои хора са известни като добри мениджъри и любезни хора, които се а отнасят с уважение към околните, чувствителни към техните нужди, хора, около които е приятно да бъдеш… И все пак нещо не им достига.

Проблемът е, че много хора дефинират понятието емоционалната интелигентност твърде тясно. Те се фокусират върху своите социални умения и това, че са харесвани, но губят по-широкия поглед върху всички други черти на емоционалната интелигентност, които може би им липсват – такива, които ще ги направят по-силни и ефективни лидери.

„След като прекарах 25 г. да правя проучвания и да пиша книги на тази тема открих, че емоционалната интелигентност обхваща 4 сфери, в които има 12 ключови умения“, казва психологът д-р Даниел Големан, автор на много книги, свързани с темата. Големан, който има докторат по психология и личностно развитие от университета в Харвард, съветва хората какво могат да направят, за да покажат най-доброто от себе си.

„Когато се запознаете с тези качества и направите честна оценка на своите силни и слаби страни, ще можете по-добре да идентифицирате къде имате възможност за позитивна промяна“, казва д-р Големан пред CNBC.

1. Самооценка

Това е умението на човек  да се вгледа в собствените си емоции. То ни позволява да установим какво и защо чувстваме, както и как тези чувства помагат или пречат на това, което се опитваме да направим.

Ако притежавате това качество, можете да разберете своите силни и слаби страни. Тогава ще знаете без притеснение за какво да разчитате на себе си и за какво на друг. Вие ще имате ясно съзнание за вашата стойност и цели и това ще ви направи по-решителен, когато действате.

Един от ключовите моменти, когато изграждате това качество, е да можете да признаете своите слабости.

2. Самоуправление

Самоуправлението е умение да държите своите разрушителни емоции и импулси под контрол. Това е силно качество, особено по време на кризи – околните ще се уверят, че ако техният лидер запазва спокойствие, и те могат да направят същото.

Хората, които притежават това качество, умеят бързо да се адаптират,  да балансират чувствата си, да запазват спокойствие в критични ситуации и бързо да се възстановяват от неочаквани обрати. Тези качества най-добре се проявяват по време на промени и несигурност. Хората, които ги притежават, успяват да намерят нови начини да се справят с предизвикателства и да балансират в нови ситуации. Понеже са ориентирани към постиженията, те умеят да виждат доброто в хората, ситуациите и събитията. Този позитивен подход създава стабилност и открива нови възможности.

Как да постигнете всичко това? В моменти на стрес не се паникьосвайте. Поемте дълбоко дъх и преценете емоциите си. Вместо да избухвате, бъдете честни с хората и им кажете какъв е проблемът. Емоционално интелигентните хора, приемат, че винаги има внезапни промени и предизвикателства в живота. Ако разберете контекста на някоя ситуация, ще можете да направите оценка каво е важно в този момент и да изработите своята стратегия, като пренаредите приоритетите.

3. Социална информираност 

Това качество показва умението акуратно да разчитате и интерпретирате емоциите на другите, дори и чрез невербални знаци. Социално информираните хора съумяват да слушат внимателно и да комуникират ефективно с различни типове хора. Това включва и емпатия – умението да разбирате околните и да осъзнавате какво казват и как се чувстват. С други думи – можете да влете „в обувките на другите“. Когато притежавате това качество, можете да предвидите как ще реагира някой на определена ситуация и ще можете да подходите към това стратегически.

Как да развиете това качество? Първо и най-важно, социалната информираност изисква да умеете да слушате. Не прекъсвйате и не присвоявайте темата за разговор. Задавайте въпроси и окуражавайте другите да задават своите. Да преодолеете своите предразсъдъци и да намерите общи черти също е важно. Когато изградим това качество, е по-малко вероятно да дразним, съдим или да се нахвърляме върху хората около нас.

4. Управление на връзките

Това е междуличностно качество, което ни позволява да действаме по начини, които мотивират и вдъхновяват околните и ни поставят в хармония с тях. Когато притежавате това качество, вие имате влияние над другите, можете успешно да разрешавате конфликти, да работите в екип, да вдъхновявате околните.

Как да го постигнете? Не е лесно. Ако сте по природа нихилист, скептик или негативен човек, вероятно имате проблем със създаването на дълготрайни взаимоотношения. Вместо да се фокусирате върху най-негативния вариант на това, което може да се случи, опитайте се да видите себе си като „агент на позитивната промяна“. Не се страхувайте да излезете от своята зона на комфорт и да поемете рискове. Така ще станете човекът, който вдъхновява, мотивира и свързва другите.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

1 Глас
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Следпразнична депресия – как да се избавим от нея

Тайните на корейките за по-млада и гладка кожа