in

(Не)възможният здравословен уикенд

уикенд

Съществуването ни в днешни дни тече така, че сякаш наистина живеем за уикенда! Стягаме се до краен предел през делничните дни, втурваме се да покоряваме върхове в офиса, тичаме в бесен ритъм по всякакви задачи, жонглирайки с работа, родителство, домашни задължения, спорт, светски изяви, и вече изплезили език стигаме до прага на почивните дни… Времето, в което изключваме алармите на телефоните си, захвърляме настрани работните проекти и спортните екипи, и решаваме, че е време да се насладим на всичко, от което сме се лишавали през седмицата.

Да, повечко пица и бира в петъчната вечер например се счита за нещо съвсем нормално, както и това да проспиш съботната сутрин… Продължението на вакханалията с пържени храни, десерти и коктейли, също влиза в графата „разпускане“ и сме напълно убедени, че то ни се полага – все пак сме стискали зъби цяла седмица, нали! Киното върви задължително с най-големите пуканки и газирани напитки, съботното излизане се проточва до малките часове или преминава плавно в шотове дижестив вкъщи, а когато дойде неделната вечер установяваме с ужас следното: не се чувстваме изобщо отпочинали след цялото това желание да си наваксаме с всичко през уикенда! Изглеждаме подпухнали, домът ни далеч не е в най-парадния си вид, излезли сме от нормалния си ритъм на живот, а най-тревожното е, че кантарът наистина е подскочил с 1-2 килограма…

уикенд

Всичко, което сме постигнали през работната седмица, сякаш сме успели да пропилеем за два дни! Е, струваше ли си?

Според изследване на Cornell University болшинството работещи хора тежат повече в понеделник сутрин отколкото в петък вечер, но това далеч не е единственият проблем: общото изтощение, някак парадоксално, е по-сериозно след толкова чаканата „почивка“.

Няма причина за отчаяние обаче – всичко е в нашите ръце. Психолозите препоръчват няколко на пръв поглед супер елементарни трика, с които здравословният уикенд е възможен.

На първо място, колкото и странно да ви звучи, недейте да изключвате алармата на телефона си!

Аларма

Да, може да не се събуждате в толкова ранен час, но е важно да не излизате съвсем от своя обичаен житейски ритъм – иначе после връщането в релси ще ви е много трудно. Според изследователи от University of Arizona-Tucson т.нар. „социален джет лег“ – разликата между обичайния ни биологически часовник и този през уикендите, ни уморява дори повече от липсата на сън. Важно е да не обърквате и да не стресирате организма си, тъй че не преобръщайте съвсем своя режим.

Не спирайте с физическата активност

Физическа активност

Да, каната със сангрия определено изглежда по-изкушаващо от втръсналия ви спортен екип, но движението през уикенда ще ви даде усещането за общо добруване, което е адски важно, ще ви презареди с енергия и със сигурност ще допринесе за по-високата ви самооценка.

Добрата новина е, че не ви се налага да ходите в омръзналата ви фитнес зала: уикендът дава чудесни възможности да излезете навън, да се разходите в близкия парк или гора, или да си запишете час за йога, езда, танци… Все неща, за които невинаги може да намерите време през напрегнатата седмица. Дори малко стречинг вкъщи е от полза и ще ви накара да се почувствате по-добре в кожата си.

Отпуснете колана си веднъж, но не и през целия уикенд!

пица

Нищо не тежи повече от гузната съвест и собствените килограми, така че няма смисъл да си причинявате подобни отрицателни емоции. Да, всички заслужаваме да се поглезим понякога и да си хапнем от „забранените храни“, това със сигурност ще ни достави радост. Прекаленият светец и Богу не е угоден, пък и надали аскетизмът изобщо е възможен в днешни дни.

Но хватката е в дозата и баланса – нека това „отпускане на колана“ да бъде само веднъж през уикенда, без да се превръща в пълен хранителен безпорядък през цялото време.

Според Medical Daily чисто психологически е хубаво да се „награждаваме“ понякога с неособено здравословни изкушения, но прекаляването занижава самооценката ни (отделно повишава и теглото). В крайна сметка, важно е да усещаме, че можем да контролираме събитията в живота си, а това включва и контрол над хранителните навици.

И накрая: не се пробвайте да „наблъскате“ твърде много срещи в уикенд програмата си

Среща с приятели

Да, знам, че почивните дни са времето, в което искаме да наваксаме и да се видим с всички близки и приятели, за които просто не ни остава време през работната седмица. Истината обаче е, че твърде много социални ангажименти също могат да ни изтощят и да отнемат доста от и без това изчерпаните ни енергийни запаси. Ето защо психолозите наистина съветват да поставите себе си в центъра на собствения ви свят през уикенда – не, това не е егоистично! И да подредите програмата си така, че да ви носи усещането за пълнота и спокойствие. Което значи, например, че спокойно може да се видите на обяд с приятели и да направите една вечеря „у нашите или у вашите“, но не и да препускате в галоп по срещи, кафенета, ресторанти, нито да се разбиете от готвене за неспирна върволица гости.

Истината е, че в идеалния случай уикендът трябва да попълни отново енергийните ви депа: само така ще осъмнете отпочинали, свежи и готови за новата седмица в понеделник.

  • Как предпочитате да прекарвате уикенда?

    Relax in the morning weekend.
    • Да се разхождам сред природата
    • Да се видя с приятели
    • Да си почивам

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Сатиричен театър

Сатирата обяви конкурс за Stand-up comedy

златото

11 любопитни факта за златото