in

(Не)възможният здравословен уикенд

уикенд

Съществуването ни в днешни дни тече така, че сякаш наистина живеем за уикенда! Стягаме се до краен предел през делничните дни, втурваме се да покоряваме върхове в офиса, тичаме в бесен ритъм по всякакви задачи, жонглирайки с работа, родителство, домашни задължения, спорт, светски изяви, и вече изплезили език стигаме до прага на почивните дни… Времето, в което изключваме алармите на телефоните си, захвърляме настрани работните проекти и спортните екипи, и решаваме, че е време да се насладим на всичко, от което сме се лишавали през седмицата.

Да, повечко пица и бира в петъчната вечер например се счита за нещо съвсем нормално, както и това да проспиш съботната сутрин… Продължението на вакханалията с пържени храни, десерти и коктейли, също влиза в графата „разпускане“ и сме напълно убедени, че то ни се полага – все пак сме стискали зъби цяла седмица, нали! Киното върви задължително с най-големите пуканки и газирани напитки, съботното излизане се проточва до малките часове или преминава плавно в шотове дижестив вкъщи, а когато дойде неделната вечер установяваме с ужас следното: не се чувстваме изобщо отпочинали след цялото това желание да си наваксаме с всичко през уикенда! Изглеждаме подпухнали, домът ни далеч не е в най-парадния си вид, излезли сме от нормалния си ритъм на живот, а най-тревожното е, че кантарът наистина е подскочил с 1-2 килограма…

уикенд

Всичко, което сме постигнали през работната седмица, сякаш сме успели да пропилеем за два дни! Е, струваше ли си?

Според изследване на Cornell University болшинството работещи хора тежат повече в понеделник сутрин отколкото в петък вечер, но това далеч не е единственият проблем: общото изтощение, някак парадоксално, е по-сериозно след толкова чаканата „почивка“.

Няма причина за отчаяние обаче – всичко е в нашите ръце. Психолозите препоръчват няколко на пръв поглед супер елементарни трика, с които здравословният уикенд е възможен.

На първо място, колкото и странно да ви звучи, недейте да изключвате алармата на телефона си!

Аларма

Да, може да не се събуждате в толкова ранен час, но е важно да не излизате съвсем от своя обичаен житейски ритъм – иначе после връщането в релси ще ви е много трудно. Според изследователи от University of Arizona-Tucson т.нар. „социален джет лег“ – разликата между обичайния ни биологически часовник и този през уикендите, ни уморява дори повече от липсата на сън. Важно е да не обърквате и да не стресирате организма си, тъй че не преобръщайте съвсем своя режим.

Не спирайте с физическата активност

Физическа активност

Да, каната със сангрия определено изглежда по-изкушаващо от втръсналия ви спортен екип, но движението през уикенда ще ви даде усещането за общо добруване, което е адски важно, ще ви презареди с енергия и със сигурност ще допринесе за по-високата ви самооценка.

Добрата новина е, че не ви се налага да ходите в омръзналата ви фитнес зала: уикендът дава чудесни възможности да излезете навън, да се разходите в близкия парк или гора, или да си запишете час за йога, езда, танци… Все неща, за които невинаги може да намерите време през напрегнатата седмица. Дори малко стречинг вкъщи е от полза и ще ви накара да се почувствате по-добре в кожата си.

Отпуснете колана си веднъж, но не и през целия уикенд!

пица

Нищо не тежи повече от гузната съвест и собствените килограми, така че няма смисъл да си причинявате подобни отрицателни емоции. Да, всички заслужаваме да се поглезим понякога и да си хапнем от „забранените храни“, това със сигурност ще ни достави радост. Прекаленият светец и Богу не е угоден, пък и надали аскетизмът изобщо е възможен в днешни дни.

Но хватката е в дозата и баланса – нека това „отпускане на колана“ да бъде само веднъж през уикенда, без да се превръща в пълен хранителен безпорядък през цялото време.

Според Medical Daily чисто психологически е хубаво да се „награждаваме“ понякога с неособено здравословни изкушения, но прекаляването занижава самооценката ни (отделно повишава и теглото). В крайна сметка, важно е да усещаме, че можем да контролираме събитията в живота си, а това включва и контрол над хранителните навици.

И накрая: не се пробвайте да „наблъскате“ твърде много срещи в уикенд програмата си

Среща с приятели

Да, знам, че почивните дни са времето, в което искаме да наваксаме и да се видим с всички близки и приятели, за които просто не ни остава време през работната седмица. Истината обаче е, че твърде много социални ангажименти също могат да ни изтощят и да отнемат доста от и без това изчерпаните ни енергийни запаси. Ето защо психолозите наистина съветват да поставите себе си в центъра на собствения ви свят през уикенда – не, това не е егоистично! И да подредите програмата си така, че да ви носи усещането за пълнота и спокойствие. Което значи, например, че спокойно може да се видите на обяд с приятели и да направите една вечеря „у нашите или у вашите“, но не и да препускате в галоп по срещи, кафенета, ресторанти, нито да се разбиете от готвене за неспирна върволица гости.

Истината е, че в идеалния случай уикендът трябва да попълни отново енергийните ви депа: само така ще осъмнете отпочинали, свежи и готови за новата седмица в понеделник.

  • Как предпочитате да прекарвате уикенда?

    Relax in the morning weekend.
    • Да се разхождам сред природата
    • Да се видя с приятели
    • Да си почивам

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Сатиричен театър

Сатирата обяви конкурс за Stand-up comedy

златото

11 любопитни факта за златото