in

Как да намалим трупането на килограми

Задават се дълги празници. Мнозина се боят, че тежките трапези ще се отразят зле на теглото им. Но едно изследване, публикувано неотдавна в британското научно-популярно издание The Conversation, дава надежда, че можем да не трупаме толкова много килограми, ако намерим начин да регулираме добрите бактерии в стомашно-чревния тракт.

„Трилиони микроби, които живеят там, могат да играят много важни роли за нашето тяло. Микробиомът не само регулира нашия метабоизъм и не помага да абсорбираме полезните вещества от храната, но може да окаже влияние на това дали сме слаби или пълни“, пишат авторките Ана Валдес и Амрита Вийей от Университета в Нотингам.

Те цитират едно изследване на американски учени от университета във Вашингтон, според което стомашно-чревният микробиом, може да повлияе върху възможността да намалим теглото си. Учените установили, че присъствието на специфични добри микроби в червата на хора, които спазват хранителен режим за намаляване на теглото, оказало влияние на това с колко килограма могат да отслабнат.

За да установят какъв ефект могат да окажат стомашно-чревните бактерии върху намаляването на килограми, учените изследвали 105 души с наднормено тегло. Всички от тях били включени в едногодишна програма за борба с килограмите. Изследователите записали техния първоначален индекс на телесна маса с цел да проследят колко тегло губи всеки един от тях. Те отбелязали и специфични кръвни маркери на метаболизма като нивата на холестерол, например, за да разберат колко лесно или трудно всеки участник може да гори мазнини. В началото и края на експеримента били събрани и проби от изпражненията на участниците, за да се определи кои микроби и в каква степен присъстват в стомашно-чревния тракт на всеки от тях.

След това учените сравнили показателите на хората, които са губили тегло поне по 1% средно на месец с тези, чиито кантар не помръднал. Те открили, че различните кръвни маркери, свързани с метаболизма, при хората, които загубили тегло и тези, чиито килограми останали същите, се различават съвсем малко. Разликата между двете групи се състояла главно в типа стомашно-чревни микроби, които носят.

Хората, коитго загубили повече килограми, имали по-добри бактериални ензими в стомашно-чревния тракт. Тези ензими им помогнали да трансформират комплексните въглехидрати (например тези, съдържащи се в пълнозърнестите продукти) в обикновени захари. Учените стигнали до извода, че по този начин те ставали по-лесни за смилане и било потенциално по-малко вероятно да бъдат натрупани като мазнини.

Авторите открили също, че растежът на някои бактериални колонии, като например бактерията Превотела, помага да се произведат по-високи нива на здравословни субстанции като късоверижни мастни киселини. Тези субстанции са известни с това, че намаляват възпаленията и могат да улеснят загубата на килограми.

Ана и Амрита напомнят друго изследване, според което гените на човек могат да окажат влияние върху риска от наднормено тегло, макар все още да няма ясни показатели дали генетиката се отразява и върху възможността за загуба на тегло. Това показало, че  от типа бактерии в стомашно-чревния тракт по време на диета за отслабване, може да се съди по-добре колко ще отслабне човек, отколкото чрез изследване на холестерола и други субстанции.

Въпреки, че учените са установили връзката между чревния микробиом и възможността за намаляване на теглото, според тях все още е необходимо да се проведат допълнителни изследвания върху по-големи групи от хора. Ако първоначалните заключения бъдат подтвърдени, те могат да са обещаваща новина за хора, които се опитват да намалят теглото си, тъй като – за разлика от гените – микробиомът в стомашно-чревния тракт може да бъде моделиран.

„Следващата стъпка ще бъде да се види как хората, които искат да намалят теглото си, могат да увеличат специфичната бактерия, която гори мазнини – дали чрез диета, която включва пребиотици и пробиотици, или с по-авангардно лечение, като например трансплантация на положителни бактерии от здрав донор към пациент, който се нуждае от добри бактерии, които му липсват. Предишни клинични опити вече са показали, че определен тип бактерии, които се съдържат в пробиотиците, помагат за топене на килограми.

Докато учените изследват колбите, най-доброто което можем да направим за предстоящите празници е да сме сигурни, че на трапезата заедно пържолите, пуйката, баницата и баклавата, има достатъчно пробиотични и пребиотични храни, които могат да поддържат баланса на добри бактерии в стомашно-чревния ни тракт. Такива храни са туршиите, киселото мляко, киселото зеле и др.

  • Лесно ли сваляте килограми, когато спазвате хранителен режим?

    Diet
    • Да
    • Не

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Деян Донков и Радина Кърджилова – Яворов и Лора в „Нирвана“

Снимка: Instagram/alo_alo_53d

Любопитни факти за сериала „Ало, ало!“