in

Кои са 10-те най-здравословни зеленчука?

Зеленчуци

Всички знаем, че консумацията на зеленчуци е изключително важна. Това е една от най-важните групи храни, които диетолозите по цял свят вярват, че трябва да преобладава в менюто на хората.

Зеленчуците са полезни за нашето здраве, тъй като са пълни с витамини и минерали. Също така са много богати на фибри, които са от решаващо значение за правилната работа на храносмилателната система. А най-хубавото е, че не съдържат много въглехидрати, което е добре за фигурата ни.

Макар че всички знаем, че е важно да хапваме зеленчуци, често се чудим кой е най-здравословният избор и какви зеленчуци да изберем, когато пазаруваме.

Ето кои са 10-те най-здравословни зеленчука, които е добре да включите в менюто си:

1. Броколи

Броколи

Броколите са кръстоцветни зеленчуци, които са изключително полезни. Частта от този зеленчук, която се яде най-често, е цветът на растението или т.н. глава.

Въпреки че някои изхвърлят стъблото, след като го отделят от главата, то всъщност също е годно за консумация и също толкова хранително и полезно!

Една чаша броколи, или около 90 грама, съдържа 135% от препоръчителната дневна доза витамин C, 116% от препоръчителната доза витамин К и 10% от необходимите фибри, магнезий и витамин А.

2. Брюкселско зеле

Брюкселско зеле

Брюкселското зеле е друг изключително полезен член на семейство кръстоцветни зеленчуци.

Макар да е много полезно, брюкселското зеле не е сред най-вкусните зеленчуци. Особено децата не са му фенове, но консумацията му е важна, тъй като е богато на витамин K, C, B6, калий и фибри.

Брюкселското зеле съдържа и антиоксидант, наречен кемпферол, който подпомага детоксикацията на тялото и предотвратява увреждането на клетките.

3. Спанак

Спанак

Спанакът е част от по-широка категория зеленчуци, наричани просто зелени листни зеленчуци.

Спанакът може да се яде както суров, така и задушен, направен на супа, пюре и други.

Една чаша спанак съдържа само 7 калории, 56% от препоръчителната дневна доза витамин А, 181% от препоръчителната дневна доза витамин К, както и магнезий, витамин C и фолиева киселина. Спанакът също е богат на антиоксиданти и намалява риска от хронични заболявания.

4. Кейл

Кейл

Кейлът стана изключително популярен през последните години, заради хилядите ползи, които има за здравето. Освен това има доста приятен вкус и може да се приготвя по най-различни начини.

Когато се приема под формата на сок, понижава „лошия“ холестерол в кръвта, кръвното налягане и дори намалява нивата на кръвната захар! Също така е богат на витамини K, A, C и магнезий.

5. Аспержи

Аспержи

Аспержите могат да се определят като един от най-вкусните зеленчуци. Макар че имат малко странна текстура, те могат да се приготвят по хиляди начини и дори да се консервират. Може да ги консумирате под формата на супа, в салати, гриловани и т.н.

Аспержите са богати на витамини A и K, желязо, фолиева киселина, фибри, витамин C, витамин E.

6. Чесън

Чесън

Чесънът играе жизненоважна роля за поддържането на добре балансирана диета. Използва се от хиляди години и има безброй ползи за здравето.

Освен че е естествен антибиотик, чесънът е богат на манган, витамин B6, витамин C и селен. Съдържа също калций, фосфор, мед, калий и други.

7. Моркови

Морков

Морковите са много полезни, особено за зрението. Най-добре е да се хапват сурови и съдържат големи количества витамин А, витамин К, както и много и различни минерали.

Бета-каротинът, който придава оранжев цвят на морковите, също е много полезен. Внимавайте да не прекалите с морковите, за да не получите оранжев оттенък на кожата.

8. Джинджифил

Джинджифил

Коренът от джинджифил се използва най-често като подправка, а не като зеленчук, но всъщност е доста полезен.

Може да се добавя в сладкиши, салати, ястия, смутита и сокове.

Джинджифилът има редица ползи за здравето- от намаляване на възпалението, до справяне с артрита и подаграта.

9. Лук

Лук

Лукът е един от най-често използваните зеленчуци. Добавя се в почти всяко ястие и съдържа много хранителни вещества.

Една чаена чаша лук съдържа фибри, витамин C, витамин B6, манган, калий и други. Освен това е много достъпен, тъй като се намира през цялата година и цената му е доста ниска.

10. Грах

Грах

Зеленият грах всъщност не е зеленчук, а бобово растение, но има безброй ползи за здравето. Може да се консумира както като бобово растение, под формата на яхния или друго ястие, така и в салати и супи, като зеленчук.

Богат е на витамини C, K, протеини, фибри, магнезий и други.

  • Кой е любимият ви зеленчук?

    • Броколи
    • Спанак
    • Грах
    • Кейл
    • Лук
    • Моркови
    • Аспержи

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

facebook

12 „факта“ за Facebook, които не са верни

Лидер

10 златни правила за това как да бъдеш страхотен шеф