Транссибирската железопътна линия е основната железопътна артерия в страната, която свързва европейската част на Русия със Сибир и Далечния изток. Това е най-дългата железопътна линия в света, с дължина от 9 288 км.
Историята на Транссибирската железница започва преди повече от век. В края на 19-ти век Сибир и Далечния изток все още са изолирани от европейската част на Руската империя, което означавало, че придвижването от едната част на страната до другата било бавно, трудно и много скъпо.
Поради тази причина изграждането на железопътна линия, свързваща тези далечни места, било приоритет на правителството. През 1891 година е взето решението да се започне изграждането на Транссибирската железница едновременно от две страни – от Челябинск и от Владивосток към центъра.
Официалната дата на началото на строителството е 31 май 1891 година, когато наследникът на руския престол и бъдещ император Николай II полага първия камък на Усурийската железница край Владивосток. Това слага началото на грандиозно строителство в цялата страна.
View this post on Instagram
Предвид мащаба на строителството, най-големият железопътен проект в страната изисквал много ресурси, както финансови, така и човешки. Строителството не било леко, а условията в Русия са истинско предизвикателство: хълмисти местности, замръзнала земя, блата, студено време и бурни реки. Поради тази причина най-големият проблем бил осигуряването на човешки ресурс. Нуждата от квалифицирани работници била запълнена чрез набиране на строители от централната част, местни жители на Сибир и Далечния изток и заточени затворници.
В първите стъпки от построяването на железницата участвали 9,6 хиляди души, докато в разгара на строителството работниците били 84 – 89 хиляди.
Финансовата стойност на Транссибирската железница е определена на 350 милиона рубли в злато.
Движението на влакове по железопътната линия започва през 1901 година с полагането на релсите на последния участък от строителството на Китайско-източната железопътна линия, като първоначално пътуват само товарни влакове.
Първите влакове, които започват да превозват пътници от Москва до Владивосток, тръгват през 1903 година, преди да бъде завършено цялото строителство на железницата. Окончателно тя е завършена през 1916 година.
View this post on Instagram
По време на Втората световна война, Транссибирската железница служи за основен транспорт за евакуация на населението, както и за превозване на различни товари.
След войната железницата е възстановена и модернизирана, тъй като тя е гръбнакът на руската железопътна мрежа и дава възможност за развитие на регионите, които обслужва, а те притежават около 80% от индустриалния потенциал на страната. Използва се за транспорт на нефт, газ, въглища, дървен материал, цветни метали и много други.
През 2002 година е завършена пълната електрификация на мрежата, а преди няколко години беше създаден проект за поредна модернизация на Транссибирската железница.
Транссибирското пътуване обикновено започва от красивата Москва, продължава през най-интересните градове в европейската част на Русия, след това пътниците могат да се насладят на зашеметяващите пейзажи на Сибир, езерото Байкал и Уралските планини. Влакът минава през Амурския мост, който е с дължина 2 км и през 7-километров тунел под река Амур. Всичко това, за да стигнете до недокоснатата сибирска тайга, която ще ви остави без дъх.
Най-скъпият влак в Русия се движи по тази линия – „Златен орел“. Той е син на цвят, с изрисувани златни орли. Това превозно средство е изключително луксозно и е поставен акцент върху комфорта, релакса и насладата. „Златен орел“ разполага с едни от най-добрите гурме ресторанти, обстановката в целия влак е красива и елегантна, а някои каюти дори имат собствени бани с плочки. Пътниците разполагат с личен придружител, който се грижи за комфорта им по време на цялото пътуване.
View this post on Instagram
Максималният брой пътници е 100, но обикновено влакът пътува с по-малко хора, а цените за пътуване с луксозния влак са 5-цифрени.
-
Посещавали ли сте Русия?
-
Да
-
Не
-