in

Династията на Медичите – върховна сила и наследство през Ренесанса

Флоренция

Медичите са първата династия, спечелила статуса си не чрез война, брак или наследство, а чрез търговия. Те идват във Флоренция през XII век от селския регион Муджело в Тоскана, който се намира между Флоренция и Болоня. През следващите два века, семейството натрупало богатство чрез банкиране и търговия, започва да играе важна роля в политическия живот на Флоренция.

Семейство Медичи поръчва почти цялото спиращо дъха изкуство и архитектура на Флоренция – произведения на Брунелески, Леонардо да Винчи, Микеланджело, Ботичели, Донатело и Фра Анджелико. Голяма част от това художествено наследство е изложено в най-добрите музеи на Флоренция.

Медичите са една от най-дълготрайните династии в историята, управлявали от XIII до XVII век. Освен покровители на изкуствата, те били и ключови играчи в геополитиката.

Владетелите на Медичите

Джовани де Медичи

Джовани е роден през 1360 г. Той основава династията Медичи и успява да се издигне, извеждайки семейството до национална слава. Джовани имал късмета да си намери жена над социалния си ранг и получил голяма парична зестра. С парите направил рисковани, но невероятно доходоносни инвестиции във вълна, текстил и коприна. Благодарение на тях той основава банката на Медичите през 1397 г., която се разраства с клонове в цяла Италия.

До 1410 г. Джовани е най-богатият човек във Флоренция и един от най-богатите в Европа. Той прави Флоренция известна с изкуствата през ранния ренесансов период.

Козимо 

Козимо е син на Джовани. Роден е през 1380 г. и като син на богат банкер, той бил много начетен, добре образован и много пътувал. През 1434 г. той бил прогонен от Флоренция от семействата Паци и Албизи. Година по-късно обаче той се завръща триумфално и успява да прогони Албизи и да консолидира властта си. Флоренция остава република, а Козимо я управлява повече от 37 години, създавайки династия, която която ще издържи векове и ще създаде четирима папи.

Той бил запален покровител на изкуството и спонсорирал художници и архитекти от ранния ренесанс. Именно той възлага на Донатело да създаде своя бронзов Давид, една от най-важните статуи на Ренесанса. Той е още по-известен със своите архитектурни творби, сред които двореца Медичи, базиликата Сан Лоренцо, манастира Сан Марко и първата обществена библиотека във Флоренция.

Пиеро де Медичи 

Пиеро е най-големият наследник на Козимо. Той не постигнал нещо кой знае колко значимо, но бил много изявен Медичи. Поддържал и защитавал господството на фамилията и дори веднъж победил опит за преврат на семейство Пити. Въпреки че не оставя значителна следа във флорентинската история, той поръчал фресковите цикли в двореца Медичи – Рикарди, насърчавал възхода на талантливия скулптор Андреа дел Верокио, и той възлага на архитект Микелоцо да построи Сан Миниато ал Монте.

Лоренцо Великолепни – първият ренесансов човек

Най-могъщият и влиятелен Медичи бил Лоренцо, внукът на Козимо. Роден през 1449 г. той става владетел едва на 20 години. Той бил изключително харизматичен, воин, проницателен политик, познавач на изкуствата, музкален композитор и дори романтичен поет.

Лоренцо поставя началото на Златния век на Ренесанса, когато флорентинското изкуство е на върха. Неговият дворец е бил художествена галерия. Леонардо да Винчи и Микеланджело са били членове на двора на Лоренцо за известно време.

Заговорът на Паци – съперникът на Медичите

Въпреки, че хората във Флоренция обичали семейство Медичи, други богати семейства ги презирали, включително семейство Паци. През 1478 г. семейство Паци се опитва, но не успява да изгони Медичите в най-скандалния опит за преврат във Флоренция. Те се опитват да убият Лоренцо и неговия брат Джулиано по време на голяма литургия в Дуомо. Джулиано е намушкан с нож и умира, а Лоренцо успява да избяга и само за няколко часа заговорниците са заловени и убити по насилствен начин. Те били окачени от стените на втория етаж на Палацо Векио.

След този случай папа Сикст VI разгневен отлъчва незабавно Лоренцо. Наследява го първородният му син Пиеро, който управлявал само две години и останал голямо разочарование. Пиеро бил типичното разглезено богато момче и бил изгонен от Флоренция от пламенния доминикански проповедник Джироламо Савонарола.

Залезът на Медичите

През 1494 г. проповедникът на Страшния съд – доминиканският монах Савонарола сваля Пиеро от власт и го заточава. В продължение на няколко години той установява теокрация във Флоренция, но религиозната му тирания отива твърде далеч. Той унищожава произведения на изкуството на Пиаца дела Синьория. Огънят на суетите е един от най-скандалните моменти в историята на Флоренция. През 1498 г. Савонарола е лишен от сан и затворен е Палацо Велио за ерес. По-късно той е екзекутиран на Пиаца дела Синьория.

През 1513 г. вторият син на Лоренцо Джовани е избран за папа и става Лъв X. Той обаче не бил особено почитан и имал слава на развратник и прахосник. Той прави своя братовчед Джулио кардинал, който през 1523 г. става папа Климент VII. След него на власт идва Алесандро, който или е син на Лоренцо (внук на Пиеро), или на папа Климент VII. Алесандро е утвърден като първият херцог на Флоренция. Той обаче бил един от най-мразените благородници във Флоренция с перверзни лични навици и бил убит през 1537 г. и братовчед му Козимо I става негов заместник.

Козимо I е наследен от още шестима велики херцози. Потомците на Козимо I управляват през XVIII век в относителна стабилност. Но упадъкът е настъпил. Това поколение велики херцози на Медичи управлява със сила и намалява репутацията на Флоренция като културна столица. Последната Медичи, Анна Мария де Луиза де Медичи, умира през 1743 г. Тогава родът на Медичите е изчезнал, но цялото необикновено изкуство е непокътнато до днес. Неслучайно Флоренция е един от най-добрите градове в Европа за любители на изкуството.

Прочетете още:

Флоренция- шедьовърът на Италия

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

„Японският любовник“ – забранената любов, която връща към живот

полански

Роман Полански и аморалните му истории за обикновени хора