in

Противоречивата мадам Помпадур

Снимка: Уикипедия

Името й е сред малкото в историята, чието споменаване събужда толкова противоречиви представи и толкова емоционални фантазии. Женска красота и хитрост, остър ум и брилянтна способност за оцеляване, изтънчен вкус и безмерно прахосничество, невиждан разкош, войни и мизерия се сливат в образа на една жена, станала въплъщение на съблазънта, лукса и греха. Мразена е до смърт от хиляди и обичана до полуда от крал.

Жана-Антоанет Поасон, родена на 29 декември 1721 г., по-известна като мадам дьо Помпадур, е фаворитка на френския крал Луи XV. Ражда се в семейството на Франсоа Поасон, но биологичният й баща е банкерът Шарл-Франсоа льо Норман дьо Турем. Той става неин патрон, след като законният й баща е изгонен от Франция през 1725 г. Жана прекарва няколко години в манастир, където получава католическо образование, а след като напуска манастира, продължава да се обучава вкъщи. През 1741 г. младата жена се омъжва за Шарл-Гийом льо Норман д’Етиол, племенник на патрона й и негов наследник. Като сватбен подарък младоженците получават от богатия си роднина имението Етиол.

Мадам Д’Етиол е красива, интелигентна и образована, очарователна е със своята малка уста и овално лице, оживено от нейното остроумие. Тя открива собствен салон в имението Етиол, в покрайнините на френската столица, който е посещаван от множество известни френски философи, включително и от Волтер.

Амбициозната жена обаче не се задоволява с положението си и обмисля как да попадне в полезрението на краля, известен със слабостта си към хубави жени. Така тя разузнава кога и къде той ходи на езда и в един прекрасен ден през 1745 г. „случайно“ попада на пътя му. Тя определено го впечатлява и той пита придружаващите го кое е това прекрасно създание. През февруари на същата година мадам Д’Етиол е поканена на маскен бал във Версай по случай сватбата на дофина Луи и испанската инфанта Мария-Тереза Рафаела. Преоблечена като богинята на лова Диана, Жана-Антоанет случайно или не попада на подходящата плячка – самият крал, маскиран като Тисово дърво. Силно впечатлен от нея, кралят отстранява маската си и провежда с Жана-Антоанет изтънчен разговор, който приключва с покана за интимна вечеря. През март същата година вече редовна гостенка в двора и официална метреса на краля, тя се премества да живее във Версай и дълги години е любимката на краля. Тъй като Жана се нуждае от титла, за да бъде представена в двора, кралят я удостоява с титлата маркиза Дьо Помпадур. След като съпругът й, мосю Д’Етиол, бива назначен за генерален откупчик на данъците, тя официално се развежда с него. Бързо овладява изискания дворцов етикет и активно се замесва в света на интригите, конспирациите, политиката и лекомислието.

Мадам дьо Помпадур никога не е имала такова огромно политическо влияние в двора, каквото й приписват слуховете.

Но ролята й изпъква през 1755 г., когато е помолена от австрийския дипломат граф Кауниц да се намеси в преговорите, довеждащи до подписването на Версайския договор от 1756 г., който намалява френско-австрийския антагонизъм. Договорът довежда до тъй наречената Седемгодишна война, в резултат на която Франция губи Нова Франция в Канада. Според слуховете, след катастрофалната загуба на некадърното ѝ протеже маршал дьо Субиз (в битката при Росбах, която той губи от прусаците) мадам дьо Помпадур утешава краля с прочутото: Au reste, après nous le déluge (След нас, ако ще и потоп!).

Дьо Помпадур изиграва огромна роля за развитието на френското изкуство. Голям меценат, създател на стила рококо, маркизата събира огромна колекция от художествени произведения в своите имения, финансира редица художници и занаятчии, попечителства построяването на Плас дьо ла Конкорд и на Военното училище в Париж; непрестанно защитава Енциклопедията срещу атаките на църквата и приобщава краля към идеите на френските просветители. Нейна е идеята за създаването на порцелановата фабрика в Севър, която се прочува в цяла Европа; дотогава всичкият кралски порцелан в бил внасян от Германия (Майсен).

Разточителната демонстрация на лукс в именията й е една от основните причини за критиките срещу маркизата, независимо от това, че богатото й семейство неведнъж предоставя пари на правителството, спасявайки го от фалит. Както и от факта, че поради ранната смърт на дъщеря си маркизата остава бездетна и завещава цялото си имущество на краля, така след нейната смърт то става собственост на короната.

През 1748 и 1749 г. Жана преживява два спонтанни аборта, които много разклащат здравето й. Поради това след 1750 г. вече няма интимна връзка с краля. Според слуховете тя започва сама да избира метреси за Луи XV, които да забавляват пристрастения към секса крал. Метресите трябвало да са млади и девствени, тъй като Луи XV се ужасявал дори от мисълта за венерически болести. Нейното изискване било момичетата да не са много интелигентни, за да не може някоя да я измести от положението й на фаворитка на краля. Така, въпреки края на сексуалната им връзка, тя му остава близка чак до смъртта си.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

3.3k Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

стреса

Какво може да ви стресира по време на празници

Махмурлук

Най-старата рецепта срещу махмурлук действа безотказно