in

(Не)здравословна доза увереност

увереност

Забелязали ли сте какво отличава успешните хора от неуспешните? Вероятно има много качества, но едно от тях изглежда по-съществено – да бъдете уверен, без да бъдете агресивен и да наранявате другите. Това качество не само помага да изразяваме себе си ефективно и да защитаваме своите възгледи, като уважаваме и възгледите на другите, но и да повишим своята увереност и да спечелим респект от оконите.

Това качество е съществено за така наречения стрес-мениджмънт – начинът, по който се справяме със стреса, защото поемаме твърде много задачи, а не можем да кажем „не“.
Някои хора са естествено уверени. Ако не сте сред тях, добрата новина е, че това качество може да се усвои.

Да отстояваш правата си не означава да не зачиташ правата на другите. Тъкмо обратното – увереността е ефективен и дипломатичен комуникативен стил, базиран на взаимен респект. Той показва, че  уважаваш правата на околните и си готов да съдействаш за разрешаването на конфликти.

Този стил е директен и пълен с респект към околните. Той дава най-добрия шанс успешно да разпространяваме своите послания, стига да знаем как. Ако комуникираме по начин, който е твърде пасивен, или обратно – твърде агресивен, нашите послания могат да се загубят, защото хората не са готови да ги изслушат.

Експертите от американската клиника Майо дават няколко практически съвета как ефективно да постигнем истинска увереност.

1. Увереност срещу пасивност

Много хора следват максимата „мир да има“, или „каквото кажат другите“, защото искат да избегнат конфликт. Те предпочитат да заемат пасивна позиция, вместо да изразят своята. Това не винаги е най-доброто поведение. То може да ви постави в конфликт със самите себе си, което може да доведе до стрес, обида, гняв, да се чувствате като жертва, или да горите от желание за отмъщение. Това съсипва здравето ви. Иначе казано, активното поведение е по-добро от пасивното. Първата стъпка, която трябва да направите, е да се научите да казвате „не“.

2. Увереност срещу агресия

Съществува и обратното поведение. Много хора смятат, че когато са агресивни, ще получат това, което искат. Грешите! Когато омаловажавате или игнорирате нуждите, чувствата и мнението на другите, може да изглеждате като успешен човек, който винаги постига своето. Истината обаче е съвсем различна. Агресията нарушава доверието и взаимния респект, тя може да стане причина другите да започнат да ви избягват и рано или късно да ви се противопоставят. Иначе казано – може да ви се струва, че печелите отделните битки, но всъщност губите най-важното – социалния си кръг, доверието и уважението на околните.

3. Увереност срещу пасивно-агресивно поведение

Пасивно-агресивното поведение е маниер, при който казвате „да“, когато искате да кажете „не“. Това може да ви направи саркастични, или да говорите срещу другите зад гърба им. Иначе казано – вместо да се противопоставите директно, вие показвате гняв чрез действията си и отрицателното отношение. Хората проявяват пасивно-агресивен стил, когато не се чувстват комфортно да заявят директно своите нужди и чувства. С течение на времето пасивно-агресивното поведение съсипва връзките и взаимното уважение, а това прави трудно да постигнете целите си.

Затова увереността се смята за по-здравословен комуникационен стил. От нея има много ползи – придобивате самочувствие, печелите уважение от другите, създавате печеливша реалност и за двете стани, подобрявате комуникацията и вземането на решения.

увереност

Как да се научим да бъдем по-уверени?

Много хора се придържат към един и същ комуникационен стил през годините. Ако сте забелязали, че той ви носи повече вреда, отколкото полза, може би искате и чувствате, че е време да го промените. Това ще ви помогне да общувате по-здравословно и по-ефективно. За да направите това, трябва да оцените своя стил, преди да пристъпите към промени. И след това:

1. Изпозвайте 1 л. ед. ч.

Не се притеснявайте да покажете на другите какво мислите и чувствата. „Номерът“ е да използвате изречения в 1 л. ед. ч. – например: „Не съм съгласен с това“, вместо „Ти не си прав!“, или ; „Бих искал да ми помогнеш с това“, вместо: „Трябва да направиш това!“.

2. Научете се да казвате „не“

Ако се затруднявате да отклоните директни искания, опитайте с  „Не, не мога да направя това сега“. Бъдете твърд, а ако трябва да обясните, бъдете кратък.

3. Езикът на тялото

Комуникацията между хората не е само вербална. Тя присъства и в езика на тялото. Дръжте се уверено, дори да не се чувствате така. Поддържайте контакт с очите, както и неутрален, или позитивен израз на лицето. Не кръстосвайте ръце и крака.

4. Контролирайте емоциите си

Конфликтът е трудно преживяване. Може би лесно се палите, или ви се иска да заплачете. Въпреки че тези чувства са нормални, те не са начин да разрешите конфликта. Ако се чувствате твърде емоционален, или гневен в някоя ситуация, изчакайте, ако е възможно. Действайте, когато се успокоите. Дишайте дълбоко. Поддържайте гласа си равен, без да го повишавате.

Добре е да започнете да практикувате тези нови умения в ситуации, които не са толкова рискови. Например да говорите с партньор или приятел, преди да се изправите пред някоя трудна ситуация с шеф, например.

Да се научите да бъдете уверен, отнема време и практика. Ако сте мълчали досега, не очаквайте, че това ще се промени за една нощ. Ако гневът ви е направил твърде агресивни, може би първо трябва да научите някои техники за справяне с гнева, преди да пристъпите към останалото.

  • Чувствате ли се достатъчно уверени в себе си?

    Confidence women standing by window and thinking something
    • Да
    • Не

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Малдивите

11 причини да посетите Малдивите

Огледална дата

22.02.2022 – Денят на шестте двойки