Още от ранни години талантът му е забелязан и насърчаван от родителите му. Рисуването е неделима част от неговия живот още от дете. Това е начинът, по който той изразява чувствата и състоянията, през които той преминава. През 1988 г. Николай Тонков завършва Националното училище за изящни изкуства в София.
София е родна, но малка. В търсенето на нови хоризонти и предизвикателства, в бурните години на прехода през 1991 г. Николай заминава да продължи образованието си в Берлин, където записва специалност „Графичен дизайн“. Силното чувство за естетика в него го кара да намери по близък контакт в комерсиалната част на изкуството, а именно приложната графика.
Изразните средства, които използва в графичния дизайн отново се базират на чувство му за стил, цвят и форма. За почти 30 години, през които той ръководи двата си офиса на студио Formschlag в Берлин и София, постига големи успехи в осъществяването на редица мащабни национални и интернационални проекти.
Как биха изглеждали дигиталните творби на гигантите на модернизма от 20-те години на ХХ век или на художници от по-ранни епохи? Къде е пресечната точка между дигиталния и класическия начин на рисуване? Един въпрос, на който и съвремени художници като David Hockney търсят отговор в опити използвайки iPad в дигиталното изкуство.
За Тонков развитието на нови технологии дават също необятна възможност за нови експерименти в дигиталният хъб.С излизането на първия iPad, той вижда потенциал за нещо ново. Ниската резолюция и липсата на дигитална четка не го спират от идеята, че се задава нещо голямо. Рисувайки с пръст върху екрана, той създава първите си творби. Няколко години по-късно технологиите са стигнали желаното високо ниво за работа.
Цветни полета, мощни живописни щрихи, квадратни формати – незабравими изображения. Всички дигитални: висококачествени принтове в лимитиран тираж 10/10. Това са творбите на Тонков. Всичко се върти около цвета, светлината и композицията.
Но защо творбите му са толкова емоционално заредени? Именно изчистените форми, ярките цветове и взетите мотиви от ежедневието им придават разтърсващ ефект, а може би и заради, тяхната простота. Изрази, които докосват всеки. Ясно е, че наблюденията му върху заобикалящата го среда надничат далеч зад фасадата. Само благодарение на тази способност, съчетана с дарбата му да превръща емоциите в маски на четката, може да се създаде такава експресивна атмосфера.
Работейки с iPad, той преосмисля класическите техники на рисуване по дигитален начин. По този начин той успява да размие разделителната линия между дигиталното и класическото изкуство в творбите си, както формално, така и по отношение на съдържанието. Творбите му са нещо повече от малко откритие на настоящата културна сцена.
Изложбата на Николай Тонков е от 3 до 25 май в залите на БКИ ”Дом Витгенщайн”.