Мъж на 26 години играе баскетбол с няколко деца в малко американско градче в края на 50-те. Това е първата среща на читателя с Хари Енгстръм – Заека, един от най-незабравимите герои в американската литература. Създаден от неповторимия Джон Ъпдайк, Заека е в центъра на тетралогията, донесла на писателя множество отличия, сред които цели две награди „Пулицър“ за художествено произведение.
На 18 март се навършиха 90 години от рождението на значимия американски писател и у нас излизат с нова прекрасна корица първите две книги от тетралогията с твърди корици в ревизираните преводи на Юлиана Касабова, Екатерина Мачева и Елка Виденова. Зад визията на томчетата стои художникът Дамян Дамянов, който провокира читателите с изцяло ново решение за дизайна: четирите корици от поредицата пресъздават света от романите в кръга на баскетболна топка.
„Заеко, бягай“
Романът ни запознава с младия Хари Енгстръм – Заека. Бивша баскетболна звезда от малък американски град, той се чувства като затворник в свят, към който не принадлежи. Женен, с малък син и второ дете напът, той е притиснат между егото си и обществото, семейните задължения и собствените си желания. Заека решава да избяга с убеждението, че когато ти стиска да бъдеш себе си, друг ще плаща за твоите грешки. Дали това е така?
В романа си Джон Ъпдайк рисува портрет на обикновения човек от 50-те години в САЩ, но прави и моментна снимка на американското общество. Умението детайлно да навлиза в психологическия свят на героите си и едновременно с това да рисува голямата картина, контрастът между натуралистичните сексуални сцени и дълбоките философски прозрения в книгата, превръщат „Заеко, бягай“ в световен роман, посланията от който са актуални и днес. Екранизирана през 70-те години, творбата се оказва вдъхновение и за филма с Еминем от 2002-ра „Осмата миля“, чийто сценарий започва с цитат от книгата, а псевдонимът на героя е препратка към Заека на Ъпдайк.
Следващи книги
Със „Заеко, бягай“ писателят поставя началото на своята прочута тетралогия, превърнала се в емблематична за американската литература. Следващата книга – „Заека се завръща“, придава нов щрих към образа на героя, представяйки живота му десет години по-късно: в края на 60-те, когато светът е парализиран от Студената война, човек стъпва на Луната, САЩ водят война във Виетнам, хипи движението е в пика си, а Америка е залята от расизъм и насилие. В този свят героят на Ъпдайк се опитва да намери стабилност и да постъпи правилно, докато междувременно приютява в дома си необичайна компания – тъмнокож наркодилър и млада бегълка. Опитът му да се наслаждава на свобода и безгрижие и този път е обречен.
В романите за Заека Ъпдайк изследва живота на героя си в продължение на четири десетилетия, рисувайки през образа му прецизна картина на цялото общество. Книгите впечатляват както с освободения поглед към сексуалните пориви, така и с дълбоките си идеи и финото изграждане на героите, които във всяка от книгите разкриват по още един пласт от същността си.
Наградите си „Пулицър“ Джон Ъпдайк получава за третата и четвъртата книга от тетралогията – „Заека богат“ и „Заека се укроти“, които може да очакваме през есента и които ще завършат цялостно художествената концепция на Дамян Дамянов.
Ето и някои мисли на Ъпдайк, които завинаги ще останат в литературата:
“Да си знаменитост е маска, която ти изяжда лицето”.
“Ако имаш куража да бъдеш себе си, останалите ще платят цената”.
“Всяка дейност става творческа, когато този, който я върши, го е грижа за нея”.
“Лидер е този, който от лудост и доброта, доброволно се заема да решава проблемите на другите. Малко са хората, които са толкова глупави, за да използват това свое непостоянно качество”.
“Най-живи сме, когато сме влюбени”.
“Преживяваме всеки момент, в крайна сметка, освен последния”.
“Една афера иска да прелее, да сподели славата си със света. Никое действие не е толкова тайно, че да не търси аплодисменти”.
“Ако хората не говорят с децата, те спират да бъдат хора, а само машини за ядене и печелене на пари”.
“Всеки брак съдържа аристократ и селянин. Учител и ученик”.