През 1913 г. младата Коко Шанел отива на премиерата на „Пролетно тайнство“ на Игор Стравински в Париж и е зашеметена от дарбата на талантливия руски композитор. Консервативната публика отхвърля твърде модерната творба. Стравински напуска града разгневен. Седем години по-късно, вече богата и известна, Коко оплаква смъртта на голямата си любов Бой Кейпъл. И тогава съдбата отново я среща с Игор в Париж – той е беглец от революцията на болшевиките в Русия. Привлечена от силата на неговата харизма, Коко кани Стравински и семейството му в крайградската си къща, където той да твори на спокойствие. Между двамата избухва страстна и пламенна любовна връзка. Неговите композиции стават още по-добри, а тя създава парфюма Chanel No 5.
Това е сюжетът, върху който стъпва режисьорът Георги Кадурин за постановката си „Пролетно тайнство“ в Театър 199 „Валентин Стойчев“.
Коко
Шанел няма щастливо детство, нежелано и извънбрачно дете е. Майка ѝ умира от туберкулоза, когато е само на 12 години. Баща ѝ я оставя в сиропиталище, където е отгледана от монахини при строги условия. Въпреки това бедното и нещастно момиче успява с постоянство, борба и талант да се сдобие с богатство и слава, макар горчивите спомени от детството ѝ така и да не избледняват.
Игор
Коко, наричана още и Габриел, е имала много любовници, но никога не се е омъжвала. В леглото ѝ са и руският принц Димитрий Павлович, херцогът на Уестминстър Хю Гросвенър, говори се и за Пикасо, Дали, но също така и известният композитор Игор Стравински. Той е един от най-влиятелните творци на 20 век. Интелигентен, широкоскроен, с космополитен дух, печели и слава – в допълнение към отличията, които получава за композициите си – като диригент и пианист. Музикалният му стил е разнообразен и необратимо повлиян от руската и световната музика.
Любов и тайнства
Постановката на Кадурин разгръща смело любовта между двамата. Коко (Невена Калудова) е всичко, за което Игор (Димитър Баненкин) мечтае. Жена, която никога досега не е срещал, стимул да узрее и като мъж, и като творец. В нея Стравински разпознава сродна душа, човек със също толкова широки възгледи. След революцията, Игор бяга от Русия, става бежанец и заживява в Париж. С него са и съпругата му Катерина (Мариана Миланова) и четирите им деца. Въпреки това романсът с Коко просто се случва – бурно, бързо, експлозивно.
Те са заедно само няколко месеца, от лятото до зимата на 1920 година, но връзката им оказва дълбоко влияние върху по-късната им работа – тя създава легендарния парфюм Chanel No 5, чиято слава трудно може да бъде надмината. Стравински прави революционна стилистична промяна – от модернизма към неокласицизма. Коко освобождава сексуално Стравински, което автоматично се разпространява във всички сегменти от живота му и води до експлозия на идеи, скрити в него. Двамата живеят в епоха на изключителен разцвет в изкуството и културата на Европа.
И все пак семейната лоялност и чувството за съвест са по-силни, двамата се разделят. А може би той знае, че никога няма да успее да я укроти – Шанел диктува тенденциите в света на модата, но започва да се наслаждава и на способността да подчинява всеки около себе си. Катерина иска да го напусне, водена от своето собствено израстване, бягайки от егоцентризма и арогантността на съпруга си.
Краят
След края на любовната им връзка, Стравински и семейството му се преместват в южната част на Франция. Следват трудни дни. Туберкулозата от съпругата се пренася и към най-голямата дъщеря Людмила, и към Игор. Людмила умира през 1938 г., а Катерина на следващата година. Стравински се лекува в болница пет месеца, междувременно умира и майка му. С избухването на Втората световна война той се мести в Америка, първо в Холивуд, а след това в Ню Йорк, където живее до смъртта си през 1971 година.
Коко Шанел напуска този свят през същата година, в апартамента си в хотел „Риц“. Погребана е в Лозана, Швейцария, а върху надгробната ѝ плоча са изобразени 5 лъвски глави, символизиращи зодиакалния ѝ знак.
Тя е наистина независима и самостоятелна жена. Има връзки с някои от най-влиятелните мъже за времето си, но никога не се омъжва. Когато я питат защо не се е оженила за херцога на Уестминстър, тя отговаря: „Имало е много херцогини на Уестминстър, но има само една Шанел!“. Доста хора са били скандализирани поради нейните открито лесбийски връзки, но Коко не се тревожи особено и живее живота си независимо от хорското мнение. Така нарушава всички принципи на традиционализма във време, когато такова поведение се счита за скандално и физически неестествено. Легендарни са и думите ѝ: „Дадох на жените чувството за свобода, върнах им техните тела… Тела, които бяха потънали под слоеве от дантели, корсети и подплънки заради приумиците на някои дизайнери“.