Pepsi е основният конкурент на Coca-Cola, но как постига този успех и как една компания за безалкохолни напитки може да добие толкова военна мощ, за да води война срещу която и да е страна от втория и третия свят и да я спечели?
Как започва всичко?
По време на Студената война през 1959 г. администрацията на американския президент Дуайт Айзенхауер създава американско изложение в Москва, на което изпраща тогавашния вицепрезидент Ричард Никсън, за да разкаже за американскaта мечта и американския начин на живот.
Никсън показва на изложението електрически белачки за картофи и другите чудеса на американския капитализъм и консуматорство и влиза в дискусия с тогавашния съветски премиер Никита Хрушчов. Дискусията се превръща в дебат и прераства в спор между капитализма и комунизма. Никсън и Хрушчов се опитват да се убедят един друг, че техният начин на живот е най-добрият.
И тогава, точно в този момент, се намесва президентът на Pepsi, който присъствал на изложението и подал чаша с Pepsi на Хрушчов. За голяма изненада на всички, той я приема и отпива от нея. Премиерът харесал напитката.
Синята напитка и червената нация
През следващите няколко напитки Хрушчов жадувал за това газирано изкушение и решил да премахне Pepsi от съветския черен списък, за да го внесе масово в СССР. За тази цел обаче той трябвало да направи различен тип сделка с компанията, тъй като съветската рубла не била валута, която е приета в целия свят. Той се обърнал към един от най-богатите хора в Русия и го използвал като бартер за валута. СССР сключва сделка с Pepsi, при която ще търгуват водка вместо валута и това продължило чак до края на 80-те години.
Pepsi улавя вълните
След като споразумението межеду СССР и Pepsi изтича, компанията спира да предлага на пазара първокласна руска водка. И тъй като съветската рубла все още не била валута, приета в цял свят, двете страни трябвало да сключат нова сделка.Така СССР решава да търгува друго нещо, което има в изобилие – бойни машини. Pepsi се сдобива с цял флот на стойност 3 млрд. долара.
С новото спооразумение компанията за газирани напитки притежава 17 атакуващи подводници, разрушител, фрегата и гигантски крайцер. След сключването на сделката Pepsi става шестата по големина военна сила в света.
Какво се случва след това?
Развръзката е наистина разочароваща… Вероятно ви е любипитно да разберете какво прави Pepsi с цялата тази военна сила? Въпреки, че компанията има потенциала да влезе в този тип търговия и да бъде доста успешна, тя продава цялата военна техника на шведска компания за скрап по номинална стойност.
И така от компания за газирани напитки, Pepsi става шестата по големина военна компания в света, и след това отново компания за газирани напитки.