in

ЛюбовЛюбов

Уинстън Чърчил – сценарист не само в голямата политика

Чърчил и филмовият магнат
Снимка: Facebook/Master of Art Film Festival

Признавам, искрено се забавлявам с личността на Чърчил. Без значение какво отношение е демонстрирал към България, няма как да отречем изключителното му ораторско майсторство, ловките политически маневри, куража му да отстоява позиции дори в „най-мрачния час“ за родината, пък и за света, и феноменалното му чувство за хумор.

Нарочен за един от най-големите манипулатори в историята, Чърчил всъщност си дава ясна сметка за таланта си да убеждава, очарова и увлича публиката – не само в амплоато си на политик, но и като журналист, разказвач, творец на личната си легенда! Това, което не е широко известно обаче е лудото му увлечение по филмовото изкуство и чисто сценарните му умения. И тук говоря съвсем буквално, излизайки от метафоричните препратки за Чърчил като сценарист на ключови събития от Втората световна война.

Още през 30-те години на миналия век, сър Уинстън започва да си сътрудничи като сценарист и исторически консултант с големия режисьор и продуцент Александър Корда, а по-късно, вече като премиер по време на войната, използва киното като машина за мащабна пропаганда – така, както само той умее! Тази филмова (буквално) част от живота на британския политик, маркирана от дълбокото му приятелство с Корда, е в основата на филма „Чърчил и филмовият магнат“ на Джон Флийт, включен в новото издание на фестивала за документално кино Master of Art.

В тази вълнуваща творба (поне за изкушените от киното и историята зрители) ще проследите пътя на дълбокото приятелство между Корда и Чърчил, тайните намерения и мисии, свързани с правенето на филми, както и прозрението на сър Уинстън, че киното е изключително важен инструмент в изграждането на публичния имидж на една държава.

Самият Александър Корда е не по-малко интересен от британския политик. Този унгарски евреин, роден с името Шандор Келнер, има доста скромен произход, а стига до върховете на Холивуд, включително снимайки с Лорънс Оливие и Вивиан Лий. Също като Чърчил той стартира професионалната си кариера като журналист и отново като приятеля си е обсебен от Великобритания, която приема за своя втора родина и обиква искрено. Всъщност Корда е първият човек от света на киното, удостоен с рицарско звание през 1942 г., а харизмата му на истински английски джентълмен не е просто външна поза – благородството му стига дотам да откупува тихомълком за шеметни суми правата за филмирането на книгите на Чърчил, когато политикът е в немилост и има нужда от пари… Макар и после да не използва огромна част от закупените текстове.

Всъщност този документален филм е една носталгична реминисценция за времената, в които понятия като „чест“ и „приятелство“ са имали реален смисъл и покритие в живота. Режисьорът Джон Флийт се е справил прекрасно с предаването на духа на тази отминала епоха, а трудът му е хубав  повод да си припомним за творческия възход на Корда – защото подобни истории на хора, постигнали световен триумф от нищото, и то в драматични времена, са извор на мотивация и вдъхновение.

Днес филмите на унгарския евреин, сред които гордо фигурират „Личният живот на Хенри VIII”, „Крадецът на Багдад“ (награден с „Оскар“) и „Третият човек“, са част от скъпоценната класика на британската филмова индустрия.

КАКВО МИСЛИШ?

3 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

храни

Топ 5 на храните мозъко-убийци

Опаковане багаж

7 трика за опаковане на багаж