in

„Нирвана“ – безумният любовен полет на Яворов и Лора

Любовта е най-прекрасното и в същото време най-страшното нещо на този свят. Безумна стихия, която може да те прехвърли за части от секундата от пълно щастие до пълно отчаяние. Чувствен асансьор, способен да изпие и последната капка живот на всеки.

За историята между Пейо Яворов и Лора Каравелова се говори и до днес и е ясно, че причината за смъртта на двамата е пламенната им любов, граничеща с лудост. Тя е едва 27-годишна, когато отнема живота си, а той я последва. Нов и блестящ прочит на написаната през 1982 г. пиеса „Нирвана“ прави режисьорът Стилиян Петров в Театър 199 „Валентин Стойчев“, с участието на Деян Донков и Радина Кърджилова в ролите на Яворов и Лора.

Любовта

Безспорно Яворов е един от най-талантливите български поети може би за всички времена. Съпругата му Лора – красива и до безумие ревнива и обсебваща, има доста трагична съдба, каквито са и взаимоотношенията ѝ с поета. Въпреки че е обожаван заради творчеството си, често остава недолюбван и дори леко мразен, защото много хора го обвиняват за смъртта на жена му. Тя се самоубива след скандал с Яворов в негово присъствие. Той е толкова наранен от нейната нелепа и внезапна смърт, че също прави опит за самоубийство, но неуспешен, след който остава сляп. Постановката ни представя именно онези последни часове на двамата, а задушевната атмосфера на театъра ни потапя в годината на случилото се преди повече от век.

Обществото

Проблемът Лора-Яворов е сензация за онова време и общество, което има различни порядки и манталитет. Първите свидетели на трагедията твърдят, че поетът е убил жена си. Тази мълва бързо тръгва из града като заразна чума и оставя грешни впечатления в хората.

Доктор Дрянков, близък до семейството на Лора, е първият, който разгласява невярната информация. Той никак не одобрявал брака между Лора и Яворов. След това скандалът е раздухан от пресата и се така се превръща в най-обсъжданата тема през 1913 г. Първоначално изобщо няма съмнение за това дали е убийство или самоубийство. Почти всички са на страната на Лора и смятат, че Яворов я е погубил.

Причините

Каква обаче е причината Лора Каравелова да посегне на живота си и дали всъщност е една или куп малки неща, които са се натрупали до краен предел? Именно тези отговори търси спектакълът „Нирвана“, а прочитът на режисьора Стилиян Петров е повлиян от интерес към граничните човешки състояния и взаимоизяждащата и саморазрушителна любов.

На социално-историческо ниво техният романс представя незаобиколимия сблъсък на силните индивидуалности (той – гениалният поет и пламенен революционер, тя – интелигентната и свободолюбива наследница на влиятелната софийска фамилия Каравелови), но на вътрешно психологическо ниво е проследено вечното единоборство между мъжкото и женското начало, между половете не като социални роли, а като космически енергии, увлечени в нескончаем танц.

С две изречения пиесата може да бъде разказана така: мъж и жена, застават един срещу друг, за да си кажат всичко, което имат да си казват. Диалогът завършва с два изстрела.

Ако човек не живее истински, може да закърнее за другите

„Ако човек не живее истински, може да закърнее за другите“, убеден е Деян Донков. Пиесата стъпва върху документален материал за отношенията между Яворов и Лора. Самият автор споделя, че случилото се между тях не е трагична случка от интерес за криминологията, а се дължи на това, че са носители на мощни енергии, събрали в себе си много от духа на епохата, но и характерни не само за тяхното време.

„Толкова силни наситени усещания не са проклятие, може да не са точно благословия, но е качество да можеш да обичаш, да страдаш, да се бунтуваш, да се бориш“, посочва Донков, с уточнението, че образът на Яворов му е близък и му става все по-близък с всеки изминал спектакъл. „В крайна сметка, това е моята професия – да се приближавам максимално, дори опасно, до образа“, не крие актьорът. И не отрича, че тази роля го натоварва силно емоционално, като обяснява, че затова е професионалист, за да издържа на такъв тип вълнения: „Един алпинист може да изкачи най-високите върхове – нещо, което аз никога не бих могъл, но пък мога да се натоваря емоционално на сцената и да издържа“.

Нирвана

Спят вечните води, безбрежните води – бездънни,
но в тях се не оглеждат небесата звездни,
и бродим ний наоколо безсънни,
и тръпнем пред безмлъвните им бездни.

Спят вечните води, бездънните води – безбрежни,
над тях се не навеждат хоризанти мрачни…
И впиваме ний поглед безнадеждни,
и тръпнем пред догадките си здрачни.

Предвечните води, всевечните води – кристални,
бездънни и безбрежни, призивно прохладни…
Но страх ни е да пием, нас – страдални,
безсънни, безнадеждни, знойно жадни

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Лакроа

Кристиан Лакроа- френският дизайнер с различно мислене

Интуиция

Тест: Имате ли силна интуиция?