in

ЛюбовЛюбов

„Младите любовници“ и има ли сърцето възраст

младите любовници

Много са причините мъж или жена да изневеряват. Понякога е от любов, друг път от носталгия по младостта, в трети случай е криза на средната възраст, в четвърти – стрес… и още, и още, биха могли да се допълват немалко причини. Във филма „Младите любовници“ става дума за любов. И като всяко френско изживяване – всичко е изтънчено, сложно, не е едностранчиво и определено е широкоскроено.

Да срещнеш любовта на 70

На пръв поглед сюжетът е стандартен, макар и „обърнат“ – двама любовници се срещат 15 години след първата им среща – в коридора на болница, но тя е на 70, той – на 45. „Ако ставаше дума за възрастен мъж, който се влюбва в доста по-млада жена, само по себе си това нямаше да е сюжет за филм“, признава режисьорът Карин Тардийо. Двамата са различни, но хипнотизирани един от друг и искрата между тях се разпалва отново след толкова време – постепенно, но с категоричност.

Шона (Фани Ардан) е вдовица, майка, баба, някога успешен архитект, но в крайна сметка тя е и жена, макар и отказала се вече от любовта, убедена е, че на тази възраст сърдечните увлечения отдавна са оставени зад гърба ѝ. Пиер (Мелвил Пупо) е съпруг с две деца и щастлив брак, успешен лекар. Двамата се срещат за първи път в болницата, където той лекува приятелката на Шона. Кризисен е моментът и за него – той е изгубил дете, иска да спаси всички от всичко и работи почти постоянно. Съпругата му не излиза от детската стая, Пиер се грижи за нея и за по-голямата им дъщеря.

Зашеметяващата история на този филм се корени в невъзможността на пръв поглед да се осъществи такава любов – не е според обществените порядки дори като изневяра, още повече, че той е лекар, красив млад мъж, който би могъл да има всяка жена, но избира една…на 70 години, избира я дори, когато разбира, че е неизлечимо болна.

От своя страна Шона трудно се предава на неочакваната емоция, преследвана по петите от изтичащото време. Казва му, че е на 70 години, че не е имала връзка отдавна, а след като разбира, че е болна, не скрива истината и тогава от него. Нищо обаче не отказва Пиер от любовта, защото понякога страстта е способна да преобърне всичко по пътя си, особено когато става дума за французи.

Нищо във филма не е случайно

Всъщност филмът е и борба срещу обществения диктат, срещу това какво и до каква степен сме склонни да приемем, когато става дума за обърната любовна пирамида – жената е по-възрастна от мъжа и той напуска съпругата си заради нея. Защото когато Пиер ѝ съобщава, че има връзка с Шона, жена му избухва в смях. „Но тя е стара“, казва смаяно тя. Да, тя е стара, но му харесва извън всякакви логични, естетически и морални съображения. И този път се убеждаваме, че когато говорим за любов, диктатът пречи на великите страсти.

„Това е любовна история – светкавица, спешност, абсолютна необходимост. Това е устрем, като мистичния живот, от който никой и най-вече разумът не може да ви отклони“, коментира Фани Ардан, изиграла блестящо Шона. „Режисьорката не се страхуваше да заснеме с реализъм плътта, не искаше светлината да ме прикрива. Оставих я да развие своето виждане за историята, както тя намери за добре. Харесва ми, че тя избра бруталността, а не естетизма. Нищо не е случайно. Старите нощници, които нося във филма, безформените пуловери, твърде дългите поли. Рядко се снима старостта, особено на една влюбена жена, с толкова реализъм. Обикновено телата са прекрасни. Шона, разбира се, се страхува да покаже повехналото си тяло“, споделя великолепната Ардан, една от филмовите икони на Франция. Възхищава се от благородството на любовника ѝ Пиер, който обича жена, неотговаряща на клишетата за красотата и младостта, която не е илюстрация от списание.

Има ли възраст любовта?

Фани е на мнение, че хората обикновено си мислим, че любовта и любовното опиянение са възможни само на 20 години. И че после нищо не е възможно. „Но любовните истории невинаги са сексуални. Най-важното е привличането между двама души. Когато в края на филма казвам на моя любим: „Знаеш ли, че скоро ще бъда в инвалидна количка?“, той ми отговаря: „Да, знам, но междувременно дишаме един и същ въздух“. Той има последната дума“, споделя актрисата.

Ардан е убедена, че точно в това – че двамата са без бъдеще, се крие абсолютната любов. „Обичам тези любовни истории, които не градят нищо. Голяма двусмисленост е вярата, че бракът е любовта“, споделя още звездата на френското кино. И допълва: „Хората се страхуват. Искат да пуснат корени. Искат своята малка къща в прерията. Което е напълно естествено, ние живеем в ерата на празнотата. Няма политици, откакто Че Гевара умря. Няма идеали, нито идеализъм. Няма религия. Какво остава? Двойката и семейството, които предпазват от този стремеж към празнотата“.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

2 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Дженифър Лопес и Бен Афлек

Тайната сватба на Дженифър Лопес и Бен Афлек

Пакори

Индийски царевични пакори