Как да възпитаме щастливи и мотивирани деца? Това е въпросът, който си задават милиони родители по света. Част от отговора безспорно зависи от тях, но друга част се крие в училището.
Образованието по метода „Монтесори“ превъзхожда традиционното образование
Едно ново проучване публикувано наскоро в журнала Frontiers in Psychology предоставя нови доказателтва, че образованието по метода „Монтесори“ превъзхожда традиционното образование по отношение на дългосрочни показатели каквито са психологическото здраве и задоволство от живота.
„Щастливият живот, удовлетворението и преуспяването включват по-добро здраве, по-добро представяне в работата, по-позитивно социално поведение и взаимоотношения“, казват авторите на проучването, водено от Анджелин Лилард от Университета във Вирджиния. Екипът се опитва да разбере дали по-различен подход в детството, включително обучение и възпитание по метода Монтесори, могат да предвидят по-добро развитие по-късно в живота.
За да тестват своята хипотеза, учените изследвали 1905 американци, които учели в регулярни училища и такива по метода Монтесори. Участниците на възраст между 18 и 81 години трябвало да попълнят серия от въпросници с фокус върху различни теми. След като сравнили резултатите на участниците, обучавани в училища Монтесори и тези, които посещавали традиционни училища, открили силни доказателства за по-добър психологически комфорт сред хората, които „откривали света“ по системата Монтесори.
Оказало се, че хората, учещи по системата Монтесори поне две години, се чувстват по-добре, отколкото другите, които не са посещавали такова училище. „Открихме, че колкото по-дълго някой е ходил в училище „Монтесори“, толкова по-високо е нивото на усещането му за по-добър живот“, казва Анджелин Лилард, цитирана от онлайн изданието Psychology Today. Резултатите се потвърдили дори, когато учените отчели и други фактори, които играят важна роля в детството.
Как системата Монтесори допринася за по-различното обучение и възпитание на децата?
Тя се фокусира върху дейности, които помагат на децата да се „самоопределят“. Децата в класовете „Монтесори“ се насърчават да избират сами своите занимания в по-голяма част от времето. Това им помага да усетят, че са отговорни за своето собствено образование. Дейностите, в които участват, са ясно формулирани и определени. Някои от принципите, на които се гради системата са:
1. Респект към личността на детето
2. Учене в контекст
3. Учене от връстниците и средата
4. Образование, което следва интересите и потенциала на детето
Свободата да избираш
Методът е основан от д-р Мария Монтесори, италианска педиатърка и обучител визионер. Д-р Монтесори вярвала, че когато на децата се дава свобода да избират свои собствени образователни дейности, това им помага да израстнат като находчиви, изобретателни и самоуверени хора. Методите на д-р Монтесори наблягат на независимостта, позитивната дисциплина, уважението към децата, както и на активната комуникация между родители или учители, от една страна, и децата – от друга. Методът на Монтесори вижда във всяко дете личност с различни интереси и умения. Не всички деца учат по един и същи начин, или в рамките на едно и също време, нито се интересуват от едни и същи неща. Смисълът на метода е децата да получат диференцирано обучение, което макар и по различни начини, ще ги доведе до оптимални резултати.
Да се даде на децата право на избор, е клчова характеристика в метода. Ако някои деца притежават определени умения, те могат да минат по-напред, за разлика от други, на които им трябва повече време. Учителите в училищата по метода Монтесори играят роля на хора, които насочват и наблюдават, а не командват и не забраняват. В зависимост от това, което виждат, те могат да подпомогнат, или да отстъпят за определени детски умения. Поддръжниците на метода смятат, че като позволим на децата да следват своето любопитство, те ще станат по-независими възрастни.
Една от най-важните черти на метода е, че ентусиазмът да експериментират, проучват и опитват как работят нещата развиват у децата любов към ученето.
Има различни мнения по света, кога е най-доброто време да се започне подобно образование. Въпреки че децата са най-възприемчиви след 6-ата си година, много поддръжници на метода смятат, че това образование е приложимо и за деца след 3-та година. В по-високите класове тази концепция отвежда учениците извън класните стаи, където те научават практически неща, които помнят за цял живот – нещо, което не може да се каже за учебниците.
Днес има повече от 3000 училища по метода Монтесори, които оперират в САЩ. Д-р Мария Монтесори наистина е разбирала нуждите на децата във време, в което никой не си е задавал въпроса има ли начин да подобрим детското развитие, казва Джил Моргенстерн, учител по метода в Тексас.
Това не е първият път, в който родители и специалисти са насърчавани да се вглеждат в нетрадиционни образователни модели. Добрата новина е, че има все по-голям избор – достатъчно е само човек да е отворен към новото.
-
Допада ли ви концепцията на метода Монтесори?
-
Да
-
Не
-