in

Ленард Коен: Светът е непроницаем – или вдигаш юмрук, или казваш „Алилуя“. Направих и двете

Ленард Коен

Филмът за Ленард Коен, по който Дейна Голдфайн и Даниъл Гелър работят повече от 10 години, е едно истинско бижу. След като гледах „Алилуя: Ленард Коен“ дълго не можех да стана от стола и да напусна кино салона… Не само защото лентата отдава почит на легендарния изпълнител, музикант, поет и писател, като пречупва живота му през неговия хит „Алилуя“, това е една от песните с най-много кавъри в съвременната поп музика. Не това бе причината, а фактът, че имах досег до една необикновена съдба, повече от всякога вярвах, че балансът, ако човек е дисбалансиран, би могъл да бъде открит наново чрез изкуството. Независимо от формата му.

Ленард винаги е бил в плен на духовното, търсил го е, отдавал му се е, спасявало го е и го е поваляло….Животът му е мисия, която продължава чрез песните му и до днес.

Филмът е одобрен приживе от самия Коен, който почина преди 6 години и представя непоказвани досега архивни материали, както и аудиозаписи, фотографии, кадри от концерти и интервюта. В едно от тях казва: „За мен светът си остава все така непроницаем. В него или вдигаш юмрук, или казваш „Алилуя“. Опитах се да направя и двете“.

Роден е през 1934 г. в Уестмаунт до Монреал в англоезично еврейско семейство. Публикува първата си стихосбирка през 1956 г., а първия си роман – през 1963 г. Ранните песни на Ленард, много от които са включени в албума от 1967 г. „Songs of Leonard Cohen“, са силно повлияни от централноевропейската народна музика.

През 70-те години музиката му включва повече елементи на поп, кабаретна музика и уърлд мюзик. През 80-те години високият му баритонов глас постепенно се измества към по-ниските регистри (бас баритон и бас), като песните му често са акомпанирани от синтезатори и женски беквокали. Музиката на Коен оказва силно влияние върху други автори на песни. Записани са стотици варианти на негови произведения. Едно от които е „Hallelujah“.

Авторите на филма намират доказателство за трудното ѝ написване в личните бележници на Ленард. Макар и отхвърлена в началото, макар и Коен дълго да работи по нея и да я променя, макар изпълнявана от стотици музиканти десетилетия след като е написана, песента има не само феноменален успех, но и свой собствен дух и бит през годините. С нея певецът завършва всеки свой концерт.

Иначe за него би могло да се обобщи следното – депресар, евреин будист, вегетарианец за известно време, със страх от брака, независимо, че издържа всичките жени в живота си.

Цитати:

„Поезията е доказателство за живота. Ако твоя живот изгаря, поезията е неговата пепел.“

„Навсякъде има пукнатини, през които навлиза светлината”.

„Когато спреш да мислиш за себе си през цялото време, те наляга спокойствие”.

„Прави се на такъв, какъвто искаш да бъдеш, и скоро ще станеш такъв, какъвто искаш да бъдеш”.

„Музиката е емоционалният живот на повечето хора”.

„Успехът е оцеляване”.

Прочетете още:

Ленард Коен – съвременният рицар с доспехи от Чехов

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

„Ти, аз, завинаги“ – история за забранена любов по времето на апартейда

„Пръстенът на цар Соломон“ – приключение, достойно за Индиана Джоунс