in

ЯдосанЯдосан СладкоСладко ЕхаЕха ПлачиПлачи СмяхСмях ОМГОМГ

Как да овладеем гнева към детето

Самодисциплината е първото нещо, което трябва да овладеем, ставайки родители, за да изградим добри отношения с нашите деца и те да растат в мир и разбирателство със своите родители, казва популярната блогърка Ребека Ийнс и автор на книгата „Положително родителство“. Децата просто следват примера на родителите си и когато сме изнервени и неспокойни, това се отразява на отношенията ни с тях. Точно затова самоконтролът е много важно нещо.

Не е лесна задача да контролираме емоциите си, но винаги помнете, че децата са огледало на родителите и за тяхното поведение сме виновни само и единствено ние самите. Ако искате децата ви да бъдат мили, състрадателни и уважаващи, то и вие трябва да бъдете такива не само с тях, а изобщо.

Много по-трудно е да контролираш емоциите си, отколкото да им се отдадеш. Това се научава още в детска възраст. Децата гледат родителите си и се учат да се справят с емоциите си именно от тях. Като възрастни ние просто повтаряме модела, с който сме израстнали и сме виждали като деца, казва Ийнс.

Трябва да се научим да владеем емоциите си така, че децата ни да не поемат тежест, която не заслужават, защото сме твърде изнервени, претоварени в работата и напрегнати от ежедневието. Разбира се, няма как и да бъдем перфектни. Нормално е понякога децата да ни виждат разстроени или емоционални и в това няма нищо лошо. Просто колкото по-рано осъзнаем, че с викането ги нараняваме, толкова по-лесно ще бъде за нас самите да контролираме себе си и реакциите си.

За тази цел очакванията ви към децата, първо трябва да превърнете в очаквания към вас самите, съветва авторката на книгата „Позитивно родителство“.

Поемането на контрол върху емоциите е от ключово значение

Когато кажете на детето, че ви ядосва много, всъщност вие признавате, че нямате контрол над собствените си чувства и действия, категорична е Ийнс. Винаги обвинявах децата за чувствата си, споделя тя, като подчертава, че да караме децата ни да се чувстват отговорни за нашите емоции, е голяма тежест за детето. От друга страна това ги кара да се почувстват виновни за момент и да не поемат отговорност за поведението си.

Вместо „Много ме ядосваш“, може да кажете на детето си: „В момента се ядосвам и трябва да се успокоя“, съветва Ребека Ийнс. Това са вашите чувства и не трябва да обвинявате друг за тях.

Опитайте се да игнорирате негативните мисли в моменти на яд, тъй като те подхранват още негативни емоции. Например, ако често си мислите: „Детето ми хленчи за всичко“, опитайте да замените тази мисъл с: „Детето ми изпитва трудности и има нужда от моята помощ“. Това ще ви помогне да видите по-реално ситуацията и ще разсее негативните ви чувства.

Вижте няколко съвета за справяне с гнева на популярната блогърка:

  1. Когато се почувствате извън контрол, направете някакво физическо упражнение, било то 10 лицеви опори или няколко скока. Напръскайте лицето си със студена вода и излезте за малко да подишате чист въздух.
  2. Ако изпитате нужда да крещите, сложете ръцете си върху устата. По-добре да изглеждате глупаво пред децата си, отколкото страшно.
  3. Изберете си някоя мантра, която да си повтаряте в момент на стрес. Например: „Трябва да се успокоя“, „Мога да го направя“. Повтарянето на глас ще ви помогне да се успокоите.
  4. Направете няколко дълбоки вдишвания и издишвания, като задържате дъха си за малко. Повторете четири пъти.
  5. Предстаавете си, че в този момент някой ви снима. Ако знаехте, че ще покажат тази ситуация по телевизията, вероятно бихте реагирали по различен начин.

Защо си струва да правите това?

Крещенето често се приема от детето като удар по лицето. Повтарящото се викане изпраща сигнали до мозъка на детето и това се отразява негативно на невронните структури. Честото викане подкопава връзката родител-дете, която е толкова важна за здравословния растеж.

Когато имате нужда да крещите, отидете в банята и го направете пред огледалото. Така ще изкарате яда си на показ и няма да се налага по-късно да се освобождавате от вината, че сте реагирали по този начин, съветва още Ребека Ийнс.

  • Случва ли ви се често да изпускате нервите си пред детето?

    Furious adult woman screaming at laptop while helping tired ethnic girl to do homework assignment at
    • Да
    • Не
    • Понякога

КАКВО МИСЛИШ?

2 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Снимки: Сиела

Британският фантаст Дж. Г. Балард предвижда топящите се ледове преди повече от 60 години

Никулден е! Почитаме Свети Никола