Дания е сред трите най-щастливи държави в света. Тайната може да произтича от тяхната образователна система. През 1993 г. Дания въвежда задължителни часове по емпатия в училище. Емпатията е научено умение и преподаването и усвояването ѝ от ранна възраст не само е доказано, че прави децата по-емоционални и социално компетентни, но също така значително намалява тормоза и може да им помогне да бъдат по-успешни като възрастни в бъдеще.
Емпатията е способността емоционално да разбираме, уважаваме и да се поставяме в положението на другия. Във всеки аспект и възраст от живота тя е важна.
В продължение на един час всяка седмица, по време на „Час на класа“, учениците от 6 до 16 години в Дания са поканени да говорят за проблемите, които са имали. През това време целият клас работи заедно, за да намери решение. Това учи децата как да уважават чувствата на другите без да ги осъждат. Смята се, че класовете по емпатия им помагат да заздравят отношенията си, да съчувстват на проблемите и дават възможност на всяко дете да бъде чуто, да се чувства ценено и да стане пълноценна част от общността.
На хлапетата от детската градина и от началните класове в училище в процеса на обучение им показват картички с изображения на деца, които изпитват различни емоции – мъка, страх, гняв, раздразнение, радост и други. След това заедно с учителите, децата обсъждат какви емоции изпитват изобразените на картичката. Те трябва да назоват конкретната емоция и да опишат какво означава тя за тях.
С това упражнение те се учат да разпознават емоциите – собствените и тези на околните, само като наблюдават изражението на лицето и се отнасят с емпатия към него. По време на заниманията емоциите не се осъждат, няма правилни или неправилни – децата ги изучават, без да ги оценяват.
Има и специален набор от карти в Дания, на които са изобразени емоции, има линия, с която може да се оцени силата на тази емоция, както и схема на тялото, за да се отбележи физическата проява на тези чувства. С помощта на този набор децата се учат по-добре да разбират своите емоции, да ги оценяват и да видят връзката между емоциите и своето самочувствие. Това пособие първоначално е било разработено в помощ на деца с разстройство от аутистичния спектър, а сега се прилага широко.
Заедно с обучението по емпатия и развиване на емоционалния интелект, датските педагози осъществяват мащабна „Програма антибулинг“, разработена от фонда на принцеса Мери. Програмата действа повече от 15 години и е насочена към най-малките: от 0 до 9 години. По време на заниманията децата се запознават с виолетовото мече Бъди – символ на програмата, говорят за проблемите на агресията, обсъждат чувства и преживявания, свързани с булинга, проявяват загриженост и внимание към другарчетата си. Програмата е ефективен инструмент срещу агресията в училище, а 98 на сто от учителите, които работят по нея, са готови да я препоръчат.
-
Смятате ли, че е важно децата от малки да се научат да бъдат съпричастни?
-
Да, много е важно
-
Не, има време да се научат
-