in

Опера, филми за художници и любовни истории на Киномания

Снимка: Pixabay

От 16 ноември до 3 декември зрителите ще могат да гледат най-добрите филми от изминалата година в световното кино, както и вечни класики, с които „Киномания“ отдава почит на големите майстори на седмото изкуство. Вече са в продажба билетите, както за зала 1 на НДК и кино „Люмиер“, така и за партньорските кина „Одеон“, Дом на киното, Евро Синема, Културен център G8, кино „Влайкова“ и зала „Славейков“. По традиция сред акцентите в програмата са редица национални премиери на най-доброто от изминалата година в световното кино, както и вечни класики, с които „Киномания“ отдава почит на големите майстори на седмото изкуство.

Опера, истории за любов и още нещо, филми за художници – това са гвоздеите на „Киномания“ тази година. Традиционно форумът се открива с български филм, „Уроците на Блага“ е и българското предложение за „Оскар“.

Дългоочакваното заглавие „Обетована земя“ се очертава да е една от най-силните роли на Мадс Микелсен, според кино критиците. Той играе незаконен син на прислужница и благородник в Дания през XVIII век, който се опитва да опитоми пустошта на Ютланд срещу неплодородната почва, бродещи разбойници и други препятствия. Филмът се отличава с жизненост и особена красота.

Друг от хитовете на тазгодишния киносвят е анимацията „Момчето и чаплата“. Японският филм вече получи безброй положителни отзиви и влезе в списъка номинации за „Оскар“ за анимационно кино. Историята се развива около срещата на младото момче Махито Маки, който среща сива чапла, довела го до мистериозна изоставена кула. Филм, който с всеки кадър става все по-богат, странен и дълбоко красив – едно изключително преобразяващо преживяване, което не бива да се пропуска.

Фестивалът на френския филм – едно от най-големите събития в рамките на „Киномания“, ще покаже едни от най-коментираните и очаквани заглавия. Акцент в селекцията тази година ще бъде темата за жените, за техните битки и еманципацията им във френското общество. „Анатомия на едно падане“ на Жюстин Трие спечели голямата награда „Златна палма“ в Кан. Филмът разказва историята на писателка, заподозряна в убийството на съпруга си, с когото живее изолирано в планината. Трие се превърна в третата жена режисьор, печелила „Златна палма“.

Акценти в програмата на Фестивала на френския филм са още „Тримата мускетари: Д’Артанян“, „Втори тур“ и „Въпрос на чест“. „Тримата мускетари: Д’Артанян“ е най-новата адаптация на прочутия роман на Александър Дюма-баща. Режисьор е Мартин Бурбулон, а в ролите влизат едни от най-големите звезди на френското кино – Венсан Касел, Франсоа Сивил, Ромен Дюри, Ева Грийн и др. „Втори тур“ на Албер Дюпонтел е политическа сатира, а „Въпрос на чест“ ни запознава с Мари-Роз Астие – една от първите фигури на феминизма във Франция.

Три биографични филма са част от програмата на фестивала тази година и това са „Жената на президента“ на Леа Доменак, „Дивертименто“ на Мари-Кастий Ментон Шаар, както и „Пиер Бонар, художник“ на Мартин Прово. Бернадет Ширак, съпругата на Жак Ширак, е главната героиня в „Жената на президента“. Филмът е увлекателен разказ за нейния път от жена в сянка до неоспорима медийна фигура.

„Дивертименто“ разказва историята на Захия Зиуани, която на 17-годишна възраст решава да осъществи детската си мечта да стане диригент. Тя и нейната сестра виолончелистката обаче са с алжирски корени и пътят към музиката се оказва труден за тях. Прожекцията на филма ще бъде предшествана от концерт на Младежкия филхармоничен оркестър „Пионер“, създаден през 1952 г. „Пиер Бонар, художникът“ пък ни връща на границата между XIX и XX век и разказва историята на прочутия френски художник и неговата загадъчна муза Марта.

В програмата на Фестивала на френския филм ще бъде излъчен и един документални филм – „Китовете, пазители на планетата“ на Жан-Албер Ливер. Продукцията проследява историята на китовете, но едновременно с това е и зов за опазването на нашата екосистема.

Освен че представя на голям екран актуални заглавия, „Киномания“ отдава почит и на класиката, включвайки в програмата си едни от най-знаковите и утвърдени във времето филми. Два от тях ще бъдат излъчени по време на Фестивала на френския филм в специалната селекция, наречена „Големите класици на френското кино“. Зрителите ще имат възможност отново да преживеят „Последното метро“ от 1980 г. с участието на Катрин Деньов. С този филм ще бъде отбелязана 80-годишнината на легендарната актриса. Фестивалът ще отбележи и 75-годишнината на Жерар Депардийо с прожекцията на филма „Сирано дьо Бержерак“ от 1990 г.

Филмът на Матео Гароне – „Аз, капитанът“ е отличен със „Сребърен лъв“ за режисура и наградата „Марчело Мастрояни“ за изгряващ актьор. Той проследява пътя на две сенегалски момчета, които мечтаят да емигрират в Италия. Според определението на венецианското жури филмът е „разтърсваща съвестта модерна одисея“, а режисьорът Матео Гароне „умее да преследва амбициозни идеи, въпреки огромните трудности да постига истинност в интерпретацията и чрез разказ между съня и реалността да предаде универсално послание за съпротива и солидарност“. За да постигне автентичност на изпълнението, Матео Гароне запознава актьорите си със сценария едва в началото на всеки снимачен ден. Благодарение на този подход и безспорния си талант, младият непрофесионален актьор Сейду Сар печели сърцата както на публиката, така и на журито.

В програмата на тазгодишната „Киномания“ е обърнато сериозно внимание на оперното изкуство. Общо 5 опери влизат в програмата – 4 от които под самостоятелната режисура на неповторимия Франко Дзефирели, в които ще видим изпълнения на великия тенор Пласиго Доминго. В поредицата влизат „Палячи“ от Руджеро Леонкавало, заснета от Дзефирели през 1982 година, „Отело“, продукция от 1986 година, немската продукция под режисурата на Вилхелм Земелрот на пучиниевата „Бохеми“ от 1965 година, на която Дзефирели е корежисьор, продуцент и сценограф, последните два спектакъла на Дзефирели с Пласиго Доминго са „Травиата“ и „Селска чест“.

В програмата на Киномания 2023 има и още изкуство – два филма са посветени на художници. Това са – събралият много положителни отзиви френски „Пиер Бонар, художник“ с Венсан Макен и ослепителната Сесил дьо Франс и „Даааали!“ под режисурата на Куентен Дюпийо и опитите на журналистка да вземе интервю от художника.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

2.2k Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Какво е общото между Чехия, театъра и смеха? Или как един български режисьор създаде рекорд

Почеркът на Андонис Георгиу – амалгама от текстуални и визуални внушения