in

Най-великите съперничества в историята на бизнеса

Битка ли е бизнесът? Победата на всяка цена ли е? Съперничеството в бизнеса цивилизовано ли е? Това са само част от най-важните въпроси, които поставя Дейвид Браун в книгата си „Изкуството на бизнес войните“ – тя е своеобразно разширение и допълнение на подкастите Business Wars Daily.

Business Wars е толкова популярен, че всеки епизод днес се тегли месечно от над 4 млн. потребители. Споменатите въпроси са и в основата на 26-те истории за световни или по-малко известни компании по пътя им към успеха. Докато ги разказва обаче, авторът прави чести препратки към принципите и стратегиите от трактата, превърнал се в класика – „Изкуството на войната“ на Сун Дзъ.

Оцеляването на фронта, в работното пространство или на пазара е не само философия, но и често се превръща в мотивация за нападение. Сун Дзъ обаче съветва, че „ще победи този, който знае кога да се сражава и кога – не“. В „Изкуството на бизнес войните“ чрез историите Браун ни представя съвременния вариант на алтернативи като предотвратяване на конфликта, съюзяване, сплашване, заблуждаване, защото войната все пак си остава разхищение на ценни ресурси. Не са пренебрегнати и теми като прилагане на мръсни трикове, заблуда, лъжи и саботаж, като напомня и да не се поддаваме на пороци като гняв и високомерие. Всяка глава в книгата е вдъхновена тематично от някоя от „Изкуството на войната“, но не е търсено пълно съответствие.

Браун доказва, че трактатът на китайския генерал все още не е анахроничен, макар да е отпреди 2500 години и да разказва за битки с колесници. Ролята на търпението, изпреварващото планиране и възползването от слабите страни на противника се оказват ключови за постигане на доминация на съвременния пазар.

„Нашият подкаст е прост – пише Дейвид Браун в предговора си. – Всяка негова серия отразява битка между две емблематични компании: Uber срещу Lyft, FedEx срещу UPS, Starbucks срещу Dunkin’Donuts. Като разглеждаме в детайли минали битки на предприемачи, надяваме се да проникнем в мислите на лидерите, които са ги водили, и да разберем по-добре какво е необходимо, за да спечелим. Целта ни с тази книга е не само да разкажем поредица от необикновени истории, но да навлезем по-дълбоко, отколкото ни позволява форматът на подкаста, за да достигнем до същността на всеки конфликт и да извлечем всички ценни уроци, които се съдържат в него“.

За автора:

Дейвид Браун е американски радиожурналист над 30 години, с интерес към търговията, водещ на бизнес програмата Market place, която се излъчва по общественото радио в САЩ, отличена с престижната наградата „Пибоди“. Браун е носител на множество отличия за репортажи и коментари, свързани с бизнеса, политиката и международните отношения. Има докторска степен по журналистика от Тексаския университет в Остин и докторска степен по право от Юридическото училище във Вашингтон. Редовно коментира въпроси, свързани с бизнеса и медиите и е чест гост в различни предавания на NPR и CNBC. Създател е на подкаста Business Wars.

„Светът на бизнеса се е вплел до такава степен в обществото, че е станал почти невидим. По тази причина той възбужда любопитството ми – това е един скрит свят с изключително въздействие върху всеки аспект от нашето ежедневие“ – коментира Браун „Изкуството на бизнес войните“. Победите и провалите са променили хиляди лични истории и брандове, както и облика на днешния свят.

Най-интересните, които представя в книгата си, са:

Хенри Форд има големи планове: „Модел Т“
Да построиш Къщата на мечтите: Барби и Mattel
Закъснелият плаща: Blockbuster срещу Netflix
На вълната на обратната връзка: Gibson срещу Fender
Плъзни надясно: Bumble срещу Tinder
Елктронният мозък: IBM срещу Univac
Да изплетеш мрежата: създаването на Mosaic; Netscape срещу Microsoft
Тайният сос: Рей Крок срещу McDonald’s
Позицията в джоба: iPhone срещу BlackBerry
По-добрата бира: Biocon
Превъзходството във въздуха: Beech Aircraft срещу насрещния вятър
Леката бира се вкисва лесно: Anheuser-Busch срещу Miller
Бърза мода: H&M срещу Zara
Да събудиш гигант: Мери Бара и General Motors
Царят няма слушалки: Beats by Dre срещу Monster Cable
Прелитайки през вратичката: SouthwestAirlines срещу всички останали
Да пазаруваш със страшна сила: каталогът на Лилиан Върнън
Да докоснеш небето: Крайслер Билдинг срещу Уолстрийт 40
Очите на наблюдателя: Хелена Рубинщайн
Стафиди от ада: Sun-Maid срещу Стафидената мафия
Да създадеш истински вярвания: Patagonia
Парти пропаганда: БрауниУайз срещу Tupperware
Да спечелиш сърца, умове и кореми: корнфлейксът на Kellogg
Бягай с каквото имаш: Adidas
Никога не спирай да рекламираш: Ригли срещу Рецесията
Следващото ниво: Nintendo завладяват Америка

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Пастицио: една гръцка кулинарна легенда!

Всичко, което трябва да знаем за целулита