Американският предприемач Илон Мъкс стартира експериментално училище Ad Astra (в превод „Към звездите“) още през 2014 г. в една от фабриките на Space X, където да образова собствените си деца и избрани деца на служители на компанията. Целта му е да подготви децата за реалността, с която предстои те да се сблъскат в бъдещето.
Какво ни очаква според Илон Мъск?
През 2030 г. много работни места ще бъдат по-различни от тези, които съществуват днес. В сектори като производство, логистика и верига за доставки, ще се внедрят роботи и изкуствен интелект, които ще си сътрудничат с хората. Предстои нов начин на сътрудничество между машина и човек, който ще бъде масово явление.
Работата ще изисква набор от умения, които днес не се предлагат в училищата. Никой не знае дали някога те ще бъдат част от учебната програма, но традиционните училища и учители не са готови да образоват работната сила, която ще бъде активна между 2030 и 2040 г. Ако искат да останат актуални, училищата се нуждаят от радикална промяна, категоричен е Илон Мъск, тъй като системата е остаряла от няколко десетилетия.
Бъдещето ще включва космически пътувания и многопланетен живот, а за утрешната работна сила, бъдещето на работата ще зависи от вида на образованието и уменията, които ще получат хората през това десетилетие. Учениците ще трябва да се научат да се адаптират по-бързо от поколенията преди тях, да прилагат критично мислене и етично решаване на проблеми в различни нови ситуации, много от които все още са неизвестни.
През следващите няколко десетилетия взаимодействието между хората изкуствения интелект, който е способен не по-малко от човека, ще стане реалност. В повечето страни обаче образователната система не прави нищо, за да подготви работната сила и лидерите на утрешния ден, смята американският предприемач.
Фокус върху ученика, без оценяване
В училището на Илон Мък децата не се оценяват. Обучението им е фокусирано върху решаване на различни казуси с иновативен подход. Фокусът в образованието е върху самите ученици и развитието на различни индивидуални способности на учениците, в зависимост от интересите им. Те могат сами да избират предметите си и да изучават само тези, които са им интересни. В иновативното училище няма класове и всички са един екип. Учениците учат предимно чрез отборни игри.
Онлайн обучението е бъдещето на образованието
През последните две години необходимостта от социално дистанциране заради пандемията от Covid-19 принуди всички образователни институции да прегърнат идеята за онлайн обучение и да се адаптират бързо към виртуалните среди. Въпреки, че много хора не го харесват, онлайн обучението е бързо, ефективно, гъвкаво и дава възможност на всеки ученик да учи в най-доброто време за самия него, смята Мъск. Ученето сутрин например, е подходящо за ранните птици, когато те са най-бдителни и фокусирани, а вечер – за нощните. Също така онлайн обучението позволява на учениците да учат дистанционно, независимо в кой край на света се намират. Стига да имат интернет връзка и компютър, те могат да се обучават от дома си по всяко време на денонощието.
Бъдещето изисква радикални промени и развитие на критично мислене в децата, за да могат да се подготвят за трансформиращата се работна сила, която ще бъде необходима в утрешния ден.
-
Бихте ли учили в училището на Мъск?
-
Да
-
Не
-