in

3 съвета, които ще ви помогнат да постигнете целите си

Защо гравитираме към дивана, когато трябва да ходим на фитнес и се предаваме пред бисквитките, вместо да посегнем към морковите? Отговорът: умът ни жадува за незабавно удовлетворение и пренебрегва дългосрочното задоволство.

Ако се чувствате отчаяни и победени в този момент, имаме добри новини. Има съвети, които бихме могли да следваме в неравната битка с мощното привличане към моментално удовлетворение и така да направим възможни дългосрочните си цели.

Какво ни учи когнитивната и поведенческата наука за поставянето на цели – да се борим с мощното привличане към незабавно удовлетворение и да направим дългосрочните си цели по-възможни. Поставянето на интелигентни цели подпомага повишаването на вътрешната мотивация. Вижте три съвета, които ще ви помогнат да преследвате и постигнете целите, които си поставяте:

1. Свържете се със своите ценности, преди да зададете цели

Една от най-честите причини за неуспех в постигането на целите ни се крие в разликата между „цели“ и „ценности“. Целите са свързани с поведението ни и често са конкретни. Ходенето на фитнес три пъти седмично е цел, докато нашите ценности по отношение на здравето включват набор от действия, като например посещение на фитнес и здравословно хранене.

Много хора се отказват от целта си да посещават фитнес след няколко дни на отпускане или неглижират обещанието да водят по-здравословен начин на живот. Ето как целите могат да бъдат ограничаващи и потискащи, докато ценностите са освобождаващи. Вместо да се  самообвинявате, че не се придържате към целите си за фитнес, помислете защо се съгласявате с тях.

Ако ходите на фитнес, защото цените здравето и спорта, само защото не сте посетили залата днес, не означава, че не можете да опитате отново утре, или да се грижите за здравето си като се храните по-здравословно. Свържете се с ценностите зад целите си и ги използвайте като ръководство за това кой искате да бъдете и какво искате да представлявате.

2. Изкуството на поставянето на цели: направете ги реалистични и увеличете максимално вътрешната мотивация

В свое проучване Уилсън и Брукфилд изследват как процесът (т.е. поддържане на сърдечната честота над 140 удара в минута за 50% от тренировката) спрямо целите (т.е. загуба на четири килограма за шест седмици) влияят върху мотивацията и резултата на участника в тренировъчна програма. Учените откриват, че поведенческите цели, свързани с процеса, са склонни да повишават вътрешната ни мотивация и възприемания контрол върху целите ни, както и ни помагат да останем в настоящето, вместо да се фокусираме върху бъдещите резултати.

3. Намалете съпротивлението: вместо да работите усилено, работете интелигентно

Много хора работят усилено върху целите си, но се чувстват обезкуражени от липсата на резултат. Истината е, че мозъците на тези, които се хранят здравословно и поддържат форма, не са толкова различни от всички останали. Те не са генетично модифицирани с повече воля или отвращение към нездравословните храни. Единствената разлика е, че те могат да превърнат агонизиращите поведенчески цели в автоматични рутинни навици.

В книгата си „Добри навици, лоши навици“ психологът Уенди Ууд красноречиво обяснява, че ключът към изграждането на здравословно поведение не е силата на волята или самоконтрола, защото простото принуждаване да се отклоним от нездравословното поведение често има обратен ефект (т.е. опитайте се да не мислите за поничка с шоколадова глазура и това само ще умножи шоколадовите понички в ума Ви). От друга страна, навиците са когнитивни пътища, които са автоматични и не изискват много усилено мислене, точно както свиренето на пиано или шофирането на кола. Смята се, че зашеметяващите 43% от ежедневните ни поведения са обичайни.

За да увеличим или намалим вероятността от дадено поведение, можем да се опитаме творчески да се справим с бариерата, която е между нас и желаното от нас поведение. Например, липсата на бисквитки вкъщи или поемането по друга улица, за да избегнем местната пекарна, затрудняват достъпа до нездравословни храни. Докато тренировката у дома, за да избегнем трафика, е начин да улесним постигането на целите ни за упражнения.

Откакто пандемията се настани в живота ни, много от нас изкорениха някои от ежедневните си рутинни навици и са принудени да се адаптират към промените – от натовареното сутрешно пътуване до работа в работа от дома, от познатата зала за тренировки до виртуалните фитнес класове.

Да не забравяме, че понякога неочакваните промени в живота могат да бъдат катализатор за създаване на ново поведение и неочаквани резултати!

  • Имате ли достатъчна мотивация да постигате целите, които си поставяте?

    Motivational words

    Споделете вашето мнение с нас

    • Да
    • No

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Защо трябва да бъдем по-щедри към самите себе си

Биляна Казакова пред Oshte.bg: Когато родителството е етикет и робува на модели, е мъчение