Повечето хора мечтаят да бъдат на ръководна позиция в работата си, но само тези, които са били „шефове“ знаят колко отговорна всъщност е тази позиция. Ако пък сега започвате такава работа, вероятно една от основните ви цели е да бъдете добър шеф, който служителите да не мразят. Макар че недоволството на служителите несъмнено пада върху шефа, има някои неща, които можете да направите, за да ви уважават и харесват.
Ето 10 златни правила за това как да бъдете добри ръководители:
1. Опознайте хората
Когато ръководите екип от хора, едно от най-важните неща е да ги познавате много добре. Когато знаете силните и слабите страни на всеки един от подчинените си, можете да разпределите задачите така, че всички да бъдат удовлетворени и щастливи. Ако откриете нещата, в които всеки е добър и му възлагате задачи, свързани с тези умения, всички членове на вашия екип ще бъдат удовлетворени и мотивирани.
2. Мислете като служител, действайте като мениджър
Един много ценен съвет за всички мениджъри е да не забравят периода, в който и те са били обикновени служители. Припомнете си кои са били нещата, които самите вие сте искали, когато сте били на по-ниска позиция- повишение, похвали, допълнителни почивни дни и т.н. Просто се опитвайте да мислите като служителите си и да удовлетворявате желанията им, така ще имате сплотен и предан екип, който ще върши чудеса.
3. Бъдете вдъхновяващи
Много хора живеят в заблудата, че когато са шефове, трябва просто да диктуват правилата и да раздават задачи. Но ако искате работата наистина да върви, трябва да бъдете вдъхновяващ лидер, а не просто шеф. Ако обичате работата си и търсите начини да подобрите работния процес, ще бъдете вдъхновение за екипа си и те също ще се стремят към това.
4. Не създавайте приятелства
Често срещан сценарий е някой от екипа да бъде повишен и от колега да се превърне в шеф на същите хора. Това е доста сложна ситуация. Съвсем нормално е да сте завързали някакви приятелства, докато сте работили с тези хора, но не бива да го показвате и да имате различно отношение към част от екипа. Важно е да поставите ясни граници и да запазите отношенията професионални.
5. Бъдете концентрирани
Важно е да поддържате ясна и последователна комуникация със служителите си. Разсеяният шеф е демотивиращ шеф. Бъдете концентрирани, винаги слушайте внимателно, когато някой от екипа ви разговаря с вас. Всеки служител иска да бъде чут и да получи необходимото внимание. Ако постигнете това, те ще бъдат много по-мотивирани и продуктивни.
6. Не карайте служителите ви да се опитват да четат мислите ви
Когато искате нещо да бъде свършено, отидете при човека, който искате да го свърши и му дайте точни и ясни насоки относно това какво точно искате да бъде направено и как да го направи. Не очаквайте, че служителите ви могат да четат мисли и не искайте от тях да вършат неща, които не сте им казали да свършат. Ако обясните или опишете конкретно какво искате от тях, вероятността работата в крайна сметка да бъдете свършена и то по най-добрия начин, е доста по-голяма.
7. Не забравяйте, че преди всичко те са хора
Членовете на вашия екип са хора, а не роботи. Не го забравяйте и се опитвайте да проявявате максимално много разбиране и подкрепа. Уважавайте личния живот на всеки от служителите си и се старайте да бъдете либерални, когато става въпрос за отсъствие от работа заради важно събитие, като рожден ден, празник в детската градина и т.н. Важно е тези хора да се чувстват разбрани и да получават човешко отношение, за да бъдат мотивирани да вършат работата си и да бъдат лоялни.
8. Уважавайте мнението на всички членове на екипа
Истинските лидери искат да чуят мнението на всеки член на екипа преди да вземат някакво решение. Поговорете с тях относно идеите, които имате, чуйте какво мислят и вземете предвид мнението им, когато взимате окончателно решение. Така ще се чувстват значими и ценени, което ще помогне също да ви уважават повече и да бъдат по-мотивирани в работата си.
9. Трябва похвалите да са повече от критиките
Обратната връзка, независимо дали е положителна или негативна, е неизменна част от работата на мениджъра. Обикновено поне веднъж в годината всеки мениджър трябва да даде обратна връзка на всеки един от служителите за това как се е справил през годината. Добре е тази обратна връзка да се състои от повече похвали, отколкото критики. За да успеете да постигнете това обаче, трябва всеки път когато е необходимо да отправяте градивни критики към тях.
10. Научете се да признавате грешките си
Всеки допуска грешки- както вашите служители, така и вие. Никога не обвинявайте някой друг за своите грешки и признавайте вината си, когато имате такава. Така ще си спечелите уважението им и работата ще върви много по-гладко.
-
Харесвате ли шефа си?
-
Да
-
Не
-