in

10 ползи от консумацията на патладжан

Патладжани

Патладжанът, наричан още син домат, е растение от семейство Картофови. Патладжанът е с издължена форма и може да бъде в различен цвят и големина. Обикновено е в наситен лилав цвят, но има всякакви разновидности.

Патладжанът има много ползи за здравето, които се дължат на наличието на антиоксиданти, витамини и минерали. Консумацията на патладжан може да подобри здравето на сърцето, да регулира нивата на кръвната захар, да намали риска от развитие на рак и да подобри когнитивните функции.

Ето няколко причини, поради които е добре да включите патладжан в менюто си:

1. Подпомага функцията на сърцето

Сърце

Патладжаните имат антиоксидантни свойства, които подпомагат работата на сърцето. Според резултатите от проучване, проведено от Медицинския факултет на Университета в Кънектикът, както суровият, така и вареният патладжан имат кардиопротективни свойства. Това се дължи на насунинът, който се съдържа в този зеленчук.

Друго проучване установило, че сокът от патладжан може да понижи нивата на холестерола в плазмата и аортата, както и че ежедневната консумация на патладжан може да помогне за справяне с високото кръвно налягане.

2. Контролира нивата на кръвната захар

Кръвна захар

Патладжанът е източник на фибри и е с ниско съдържание на разтворими въглехидрати. Поради тази причина може да помогне за регулиране на нивата на кръвната захар и контролира усвояването на глюкозата.

Фенолните съединения в този зеленчук действат като инхибитори на ензимите, свързани с диабет тип 2.

Фибрите забавят усвояването на захарта и също контролират нивата на кръвната захар, а полифенолите имат същото действие.

3. Намалява риска от развитие на рак

Патладжан

В кората на патладжана се съдържат съединения, които имат свойства за борба с рака. Според проучване на австралийски лекари, соласодин рамнозид гликозидите могат да убиват раковите клетки. Проучване на университета в Куинсланд потвърждава тези твърдения.

4. Подобрява когнитивната функция

Фитонутриентите в патладжаните предпазват мембраните на мозъчните клетки от увреждане. Те също така улесняват прехвърлянето на информация от една клетка до друга, като по този начин запазват функцията на паметта.

Свободните радикали в мозъка са отговорни за невронната дегенерация, болестта на Алцхаймер и деменцията. Насунинът, който се съдържа в патладжана, улавя тези свободни радикали и предотвратява проблемите с нервната система.

5. Помага за справяне с излишните килограми

Отслабване

Патладжанът има високо съдържание на вода и е с ниско съдържание на калории. Това го прави страхотен за хората, които се борят с излишните килограми. Патладжанът също е богат на фибри, което означава, че ако консумирате патладжан, ще бъдете сити по-дълго.

6. Полезен е за здравето на очите

Очи здраве

Патладжанът е богат на лутеин. Този антиоксидант предотвратява свързаната с възрастта дегенерация на макулата, която е основната причина за увреждане на зрението.

7. Подобрява здравето на костите

Кости

Патладжанът може да помогне за подобряване на костната плътност и да намали риска от остеопороза. Съдържа калций, магнезий и калий, които укрепват костите.

8. Помага при лечение на анемия

Анемия

През последните две десетилетия има невероятен ръст на хората с анемия. Според СЗО, цели 1,62 милиарда души страдат от анемия. Обикновено това се дължи на дефицит на желязо.

Патладжанът съдържа около 0,2 мг желязо на 100 грама, а също така е богат на мед (около 0,173 мг на 100 грама). Тези два минерала подпомагат правилното производство и разпределение на червените кръвни клетки и помагат в борбата с анемията.

9. Може да предотврати вродени дефекти

Патладжан

Патладжаните съдържат фолиева киселина, която е от съществено значение за бременните жени, тъй като помага за правилното оформяне на плода. Дефицитът на фолиева киселина води до аномалии както при майките, така и при плода.

10. Подобрява състоянието на кожата

Кожа

Патладжаните са богати на витамини, минерали, антоцианини и антиоксиданти. Благодарение на този състав, патладжаните правят кожата по-здрава, красива и блестяща.

Хранителна стойност

Патладжанът е богат на калций, желязо, магнезий и няколко други важни хранителни вещества, които подпомагат правилното функциониране на тялото.

Една чаша или 80 грама патладжан съдържа: 

Калории: 20,5

Вода: 75,7 грама

Протеин: 0,8 грама

Въглехидрати: 4,82 грама

Фибри: 2,46 грама

Желязо: 0,189 грама

Фолиева киселина: 18 мкг

Манган: 0,19 мг

Калий: 188 мг

Витамин К: 2,87 мкг

Патладжанът съдържа също полифенолни съединения, фитонутриенти като наузинин и хлорогенова киселина, мастни киселини, аминокиселини, витамини В6 и Е и минерали.

Как да консумирате патладжани?

Син домат

Патладжанът има леко горчив вкус, затова без значение под каква форма ще го консумирате, трябва да го поръсите обилно със сол и да го оставите да се изцеди. След това горчивината ще изчезне. Освен това по този начин няма да поеме много мазнина по време на готвене.

Има още няколко трика, свързани с приготвянето и консумацията на патладжан:

  • Винаги използвайте нож от неръждаема стомана, когато режете патладжан. Въглеродната стомана реагира с някои вещества, които се съдържат в патладжана и може зеленчукът да стане черен.
  • За да извлечете максимално много ползи от патладжана, яжте го с кората.
  • Нарежете патладжана, поръсете го със сол и го оставете да престои поне 30 минути, за да се махне горчивината.
  • След като са престояли достатъчно, изплакнете ги с вода, за да измиете излишната сол.
  • Ако ще печете патладжана цял, направете малки дупчици по кората. Това ще помогне на парата да излиза навън.

  • Консумирате ли патладжани?

    Патладжан
    • Да
    • Не

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

прошката

Прошката към себе си – трудна, но необходима

Агнешка плешка

Агнешка плешка със зеленчуци