Преди 29 години официално е открит тунелът под протока Ла Манш, между Кале и Фолкстоун – чудо на инженерната мисъл и строителната гениалност, станало възможно благодарение на участието на различни държави и много средства. На 6 май 1994 г. тогавашният френски президент Франсоа Митеран и британската кралица Елизабет Втора прерязват лентата на новия тунел, който днес е естествена връзка между континентална Европа и Острова.
Първото предложение за построяване на тунел под Ла Манш идва от Албер Матийо – френски инженер. Идеята включва изкуствен остров по средата на трасето за смяна на конете – движещата транспортна сила през ХІХ век. По-късно предложения за инженерно съоръжение са представяни на Наполеон Трети през 1856 г. и на Уилям Гладстон през 1865 г., а Дейвид Лойд Джордж лансира идеята на Парижката мирна конференция през 1919 година.
Тунелът е дълъг малко над 50 км, което днес му определя скромното 13 място в глобален план и 4 място по дължина на тунелите, използвани за преминаване на влакове. И все пак той се отличава с най-дългата подморска част на света (38 км).
Проектът струва 4,65 милиарда британски лири (равняващи се на 12 милиарда днес), т.е. 80% по-скъпо от предварително очакваното. Построен е за шест години – от 1988 до 1994 година. 13 000 души работят по строежа в най-напрегнатия момент. Десет от тях намират смъртта си там. 11 пробивни машини са изхабени за пробиването му. Заедно те тежат 12 000 тона (повече от Айфеловата кула), като всяка има дължина равняваща се на две футболни игрища. Средната дълбочина на тунела е 50 метра под морското дъно, а най-ниската е 75 метра под него.
Средно 60 000 пътници преминават през тунела всеки ден, заедно с 6400 камиона, 140 автобуса и 7300 автомобила. Влаковите композиции са дълги 775 метра – почти колкото 8 футболни игрища. Обшивката на тунела е изградена така, че да издържи 120 години. За преминаване на тунела обикновено са нужни около 35 минути. Откакто през 2000 г. е са въведени правила за превоз на животни, повече от 2 милиона кучета и котки са транспортирани през тунела. 26% от стоковата търговия между Великобритания и континентална Европа минава под Ла Манш всяка година.
Най-любопитното приложение на тунела обаче е, че 12 милиона рози се доставят през него всяка година на Свети Валентин.