Дълго време се смята, че Василий Кандински е въвел абстракция в живописта през 1911 г. Сега обаче вече се знае, че Хилма аф Клинт вече произвежда абстрактни картини през 1906 г. Следователно тя е най-старият представител на абстрактното изкуство и е считана за добър наблюдател. Нейните много ранни натуралистични теми, цветни фотографии и портрети отговарят на очакванията на жена от добро семейство в началото на века, особено дъщеря на благородници. Докато Хилма аф Клинт рисува натуралистични сцени в ранните дни на рисуването си и изпълва платната и рисунките си с флорални мотиви и портрети, тя се откъсва от натуралистичната живопис на 44-годишна възраст и се насочва към абстрактното изкуство.
Едва в средата на 80-те години на миналия век обаче работата на шведската художничка е изложена за първи път и напълно оценена. Когато нейна творба е дарена за първи път на Модерния музей в Стокхолм през 1970 г., дарението първоначално е отхвърлено. Изглежда, че са били необходими още десет години, докато разбирането за историческата стойност на изкуството на картините на Хилма аф Клинт е напълно установено.
Живот
Хилма аф Клинт е четвъртото от петте деца на флотския офицер Виктор аф Клинт и Матилда Зонтаг. През 1872 година семейството се премества в Стокхолм. След като получава средно образование, Хилма учи в Техническото училище (днес Училище по приложни изкуства), взема уроци по портретна живопис и в продължение на 5 години, до 1887, продължава обучението си в шведската Кралска академия на изкуствата. От края на 1880-те години до 1908 тя работи в собствено ателие в Стокхолм.
Записва послания от оня свят и прави спиритични сеанси
Още в детските си години Хилма аф Клинт проявява способности на медиум. Между 1879 и 1882 тя редовно взема участие в спиритични сеанси на християнски ориентирана окултна група. По-късно тя създава свой собствен спиритичен женски кръг, а от 1896 до 1902 година редовно записва получаваните от нея послания от оня свят. С Хилма и нейните съмишленички, според нейните сведения, контактували духовете Грегор, Клемент, Амалиел и Ананда, както и цяла група техни представители и помощници.
През 1904 Хилма получава послание от Ананда, в което духът иска от нея да започне да създава картини на астрално ниво – те трябвало да изобразяват вечното и непроменливото, което се запазва в хората след тяхната смърт. Година по-късно духовете съобщили на художничката ново послание: „Ти трябва да провъзгласиш ново разбиране за живота и да станеш част от новото Царство на земята“ (според дневника на художничката).
Възхитена от перспективата да стане избраница, Хилма променя целия си живот. От ноември 1906 до април 1908 г. тя рисува 111 платна, разделени на серии, според указанията на своите духовни ръководители. Нейните ярки, пъстри композиции са изпълнени с геометрични фигури, флорални и орнаментални мотиви. Открояват се отделни човешки фигури и букви.
Трагедия в семейството
След като през 1908 г. майка ѝ ослепява, Хилма затваря ателието си и се премества да живее при нея. През същата година тя се среща с основателя на антропософията Рудолф Щайнер, с чиито трудове вече е била запозната. Антропософските мотиви все повече проникват в нейното творчество, като постепенно изместват духовете от отвъдното.
Завещанието – картините ѝ трябва да бъдат показани 20 години след нейната смърт
Художничката продължава да рисува до дълбока старост, но повече не представя на изложби своите окултни картини. Умира в автомобилна катастрофа на 82-годишна възраст през 1944 г. В нейното завещание е посочено, че творческото наследство на Хилма аф Клинт, наброяващо около 1000 произведения, може да бъде представено пред публика не по-рано от 20 години след смъртта на художничката. Поради това нейната първа ретроспективна изложба се състои чак през 1986 година.