Установяването на траен мир е работа на образованието. Политиката може единствено да ни измъкне от война. Тези мъдри думи принадлежат на гениалната Мария Монтесори, италианска лекарка и световноизвестна педагожка. Създаденият от нея възпитателен метод се използва по целия свят и цели да развие естественото желание на децата за учене, като им дава възможност да взимат самостоятелни решения още от най-малка възраст. За времето си методът е революционен. През 1907 г. отваря врати първото училище по метода „Монтесори“, а днес вече има над 22 000 такива в поне 110 държави.
Мария извоюва собственото си образование със зъби и нокти заради предразсъдъците на времето, в което живее. На 13-годишна възраст я приемат в техническия институт само за момчета, където се подготвя за кариера на инженер. Баща й не е съгласен тя да учи, защото е жена и кариерното развитие „няма да й подхожда“. По-късно Мария наистина се отказва, но само, за да запише медицина. Така през 1896 г. става една от първите дипломирани лекарки в Италия. Цената, която плаща не е малка – среща подигравки и от страна на състудентите си, и от страна на преподавателите. Това, че е жена, която следва медицата, остава неприемливо в заобикалящата я среда.
Методът
След завършването си Мария започва работа в Клиниката по психиатрия към университета, където лекува умствено изостанали деца, постъпили там като неуправляеми и необучаеми. Там се заражда и нейният метод.
В неговата основа е концепцията за активната личност, която свободно се саморазвива и самоизгражда чрез взаимодействия със специално създадена, стимулираща материална среда. Акцентира и върху развиването на усещанията. Монтесори широко използва привлекателни материали за свободните, индивидуални дейности, благодарение на които детето укрепва своето зараждащо се „Аз“, макар да е критикувана за прекаления методизъм при употребата на тези материали.
Делото на Монтесори бързо печели последователи, спонсори и много привърженици от цял свят. От нейния метод вече цял век се интересуват учени от различни академични среди, практици педагози, психолози, политици, творци на изкуството, лекари и теолози.
До края на живота си Мария създава много училища в Европа и по света, пише книги и статии, участва в конгреси и движения. Добре приета е и в английския двор, и в селата на Индия. Високо ценена е от Ганди, Р. Тагор, Маркони, Аденауер, Едисон и други свои съвременници.
Защитник на правата на жените и децата
Монтесори представя страната си на феминисткия конгрес в Берлин. По-късно, в Лондон, защитава работата на жените. Подкрепя организираното от кралица Виктория движение срещу използването на детски труд в мините на Сицилия.
През 1936 година италианското фашистко правителство не одобрява и забранява принципите й. Като следствие всички училища са затворени. Мария напуска Италия и се установява в Испания, но на власт идва Франсиско Франко и тя се преселва в Холандия. Следващите 7 години от живота си прекарва в Индия. С помощта на своя син Марко тя развива метода за деца от 6 до 12-годишна възраст.
Често е критикувана за личния си живот. Синът й е плод на извънбрачна връзка и това е причината Мария да го остави в сиропиталище за отглеждане. По-късно обаче двамата се събират и той й прощава, след което започва усърдната им съвместна работа.
Идеите
Подходите на Монтесори могат да бъдат прилагани, както в детската градина, в училище, така и у дома, като се сформират групи с деца на различна възраст с цел по-малките да се учат от по-големите. Според метода обучението и възпитанието на децата трябва да започне преди 3-годишна възраст, като най-общо този метод се случва без манипулиране на поведението чрез наказания и награди. А главната цел е свързана с общуването – между деца и възрастни, между деца и деца. То се разделя на няколко етапа.
Етапи при детското развитие:
– от 0 до 3 години – време, в което се развива детската душевност, която се влияе от тази на възрастните;
– от 3 до 6 години – детето се влияе най-често от онези възрастни, които са най-близо до него чисто душевно;
– от 6 до 12 години – детето расте без промени;
– от 12 до 18 години – в този етап се случват промени, свързани с растежа и те доста наподобяват онези промени от етап 1 (0-3г.); Този етап го делим условно на два подетапа:
– от 12 до 15 години;
– от 15 до 18 години
Мария Монтесори извежда 19 принципа, които са водещи за успеха на метода Монтесори. Те са следните:
1. Децата се обучават с помощта на предмети от заобикалящия ги свят.
2. Дете, което е критикувано често, като порасне се превръща в съдник и критик на всички останали.
3. Детето се учи да цени себе си и другите, ако често е хвалено.
4. Агресивните деца често са расли в такава среда.
5. Бъдете честни с детето си – то ще се превърне в добър и честен човек.
6. Срамежливо и плахо е дете, което често е било осмивано.
7. Ако осигурите чувство за сигурност на вашето дете, то то със сигурност ще вярва в другите.
8. Ако често порицавате вашето дете, то ще изпитва чувство за вина.
9. За да разбере какво е самоуважение, детето трябва да среща одобрение.
10. За да се научи на търпение, трябва да сте снизходителни.
11. Детето ви ще изгради доверие към вас, ако често прекарвате приятно време заедно.
12. За да открива любовта, нужно е детето да е заобиколено от приятелство и добронамереност.
13. Без значение дали присъства, или отсъства, не говорете лошо за детето.
14. Ако се концентрирате върху развиването на положителни качества у детето, то няма да остане място за негативни.
15. Винаги слушайте децата и им отговаряйте.
16. Уважавайте своето дете, дори когато греши. Всичко е поправимо, а и носи ценни уроци.
17. Помагайте на деца, които са в търсене, но бъдете незабележими за онези, които всичко са намерили.
18. От съвсем малко помагайте на детето да открие своите способности, проявявайки търпение, разбирателство и обич.
19. Показвайте се винаги в най-добра светлина, когато възпитавате детето. Защото то винаги ще ви има за пример.