in

Галин Стоев: За „Хага“, войната, културните кодове и липсата на базисен консенсус днес

Пиесата „Хага“ е фантазия, родена в главата на момиченце, което си играе в руините на познатото си ежедневие, унищожено от войната. Детското въображение разиграва на сцената Хагски трибунал срещу военните престъпления, в който банално-митични персонажи очакват своя процес. Автор на пиесата е украинката Саша Денисова, а в основата на творбата й лежи гротескна, смешна и зловеща фантасмагория, базирана на реални събития и хора, свързани с войната в Украйна. В текста се преплитат елементи от политическата и идеологическа реалност, фрагменти от документални военни истории и семейни трагедии.

През този своеобразен лабиринт режисьорът Галин Стоев, който си е взел отпуск от 2 месеца като директор на театъра в Тулуза, Франция, за да дойде в Народния театър „Иван Вазов“, превежда зрителите през културните кодове на театъра, за да им даде възможност да изследват границите на собственото си разбиране за добро и зло. Точно както прави едно дете, принудено от обстоятелствата да стане възрастен.

Премиерата е 19 и 20 септември. Участват – Кремена Деянова, София Бобчева, Илиана Коджабашева, Васил Драганов, Юлиан Вергов, Явор Вълканов, Христо Петков, Димитър Николов, Деян Донков, Велислав Павлов, Радена Вълканова, Радина Кърджилова, Дарин Ангелов, Христо Терзиев, Стелиан Радев, Пламен Димов.

Кои са полетата на пресичане на политика и театър? Какво е политически театър и има ли той почва у нас? Защо „Хага“ в Народен театър „Иван Вазов“ и как се стигна до този избор? Какво най-много липсва на хората днес?

Отговорите на тези и други въпроси: 

„Радвам се, че съм в Народния театър и работя с български актьори. От години получавам покани от български театри, но случаят с „Хага“ е различен – изборът да поставя тази пиеса в България беше мой. „Хага“ е текст, написан от Саша Денисова – украинка, живяла предимно в Москва, където е направила и по-голямата част от кариерата си. След 24 февруари 2022 г., позиционирайки се срещу случващото се, е принудена да напусне Русия, а всичките й представления са спрени или забранени. Текстът на пиесата беше завършен през март тази година, като Саша Денисова го постави в Полша – в театъра в Познан. Това, което си казах веднага, е, че този текст задължително трябва да бъде поставен на българска сцена. Народният театър реагира веднага“, разказа режисьорът Галин Стоев, като обясни, че подготовката на един такъв театрален продукт отнема около две години, а в настоящия случай всичко се е случило изключително бързо.

„След като получих от Галин Стоев текста на „Хага“, изведнъж станах много ревнив – не като продуцент, а като режисьор. Пиесата е предизвикателство и възможност за нас – хората на изкуството, да кажем какво мислим. Това е и причината, поради която приех предложението на Галин веднага. Билетите са пуснати в продажба и само за няколко дни голяма част от тях са изкупени“, посочи директорът на Народния театър Васил Василев.

Главният драматург на Народния театър Мира Тодорова, която е и драматург на спектакъла „Хага“, отбеляза, че театърът, който прави Галин Стоев, е политически, доколкото се занимава със социално-политически реалности, които са особено актуални и са част от нашето съвремие, но в същото време не пропагандира, не формулира тези, а единствено очертава полета на обществени консенсуси и ценности. Тя припомни, че преди около година Васил Василев е продуцирал и политическия театър „Унизените. Беларус“ по текст на Андрей Курейчик, поставен от Явор Гърдев.

„Хага“ – фрагменти от документални военни истории и семейни трагедии

„На сцената на Народния театър ще бъде разигран един въображаем процес в Хага – срещу военните престъпления и престъпленията срещу човечеството. Използвани са фрагменти от документални военни истории и семейни трагедии, реорганизирани в една фантасмагорична реалност. Участват 16 актьори, като десет от персонажите са действителни лица. За мен е важно с този спектакъл да насърчим обществения дебат за това какво е зло и какво е добро, но не в контекста на вечните ценности – сякаш нищо около нас не се случва. Светът не е същият, а „Хага“ е възможност да сложим пръст в раната, която е тук и сега“, заяви още Галин Стоев.

В пресконференцията участие взе и Дарин Ангелов, чиято роля в спектакъла е на адвокат на подсъдимите. „Предизвикателството, което театърът и режисьорът отправиха към нас като артисти, е сериозно. Провокираха ни да търсим автентична информация за персонажите и за актуалната ситуация, имаща отношение към сюжета на пиесата. Постоянно търсим информация за биографиите на реалните личности, в чиито образи се превъплъщаваме на сцената. В същото време се стремим да запазим необходимата за актьора дистанция, позволяваща изграждането на пълнокръвни образи“, коментира актьорът репетиционния процес.

Невъзможна среща между Шекспир и Монти Пайтън

„Текстът е невъзможна среща между Шекспир и Монти Пайтън. Пред очите ни се разиграва своеобразна версия на (бъдещия) процес срещу Путин и неговото обкръжение в Хагския съд за военни престъпления и престъпления срещу човечеството“, разказва още режисьорът Галин Стоев, завършил НАТФИЗ в класа на проф. Крикор Азарян. „Саша прави гениален ход – казва, че това е едно дете, което си представя цялото това нещо. Тук става дума за художествена действителност в най-добрите традиции на т.нар. „политически театър“, коментира още Стоев.

Кой ще влезе в ролята на Владимир Путин все още се пази в тайна. В ролята на детето е Кремена Деянова – студентка трети курс в НАТФИЗ.

„Наблюдавах и в социален, и в политически план как се развиват нещата в България и бях в един тих ужас. Казах си какво мога аз да направя? И тогава се появи „Хага“. Мотивацията ми беше, че не можех да продължа, ако не я направя. Мисля, че щеше да ми е противно да се гледам в огледалото“, обясни работата си по пиесата и поставянето й на българска сцена Галин Стоев. Авторката е работила дълги месеци с адвокати и юристи, правила е безкрайни интервюта с руски олигарси, някои от тях близки до Путин. „Аз продължавам да съпреживявам случващото се от началото на войната – от 24-ти февруари 2022г. Това, което забравяме често е, че живеем в изключително интересно време, а то пренарежда изцяло парадигмата на отношенията ни, отваря нови полета за дебат“, убеден е Галин Стоев.

По думите му театърът може би е едно от малкото места днес, където все още легално е позволено да се проведе дискусия за войната. „Подобен дебат – посредством спектакъл, дава възможност заедно да преживеем нещо много съкровено, което е свързано с поетична реалност, с усещане за метафизика, но и задължително ни връща тук и сега“, вярва режисьорът. Според него у нас липсва базисен консенсус относно войната и ясно разграничаване между това кое е добро и кое зло. „Живеем в много разделено общество и това води до усещане, че всеки момент у нас може да избухне война, макар и тя за момента да е само на ментално, енергийно ниво“, смята той.

„Никой не е скандализиран и възмутен от всичко, което се случва у нас по отношение на войната в Украйна. А малкото, които са възмутени, бълват своята злост вкъщи или зад тази маса като мен, но какво от това? В този тип релативизъм всичко може да мине. И плявата да се представя като злато“, убеден е Стоев.

По думите му Путин днес твърди, че целият свят е срещу него и той се сражава срещу всички, но режисьорът е на мнение, че руският президент не се сражава срещу целия свят, а срещу бъдещето, което настъпва по границите му: „Той е изцяло обърнат към миналото и имперската идея, ползвайки днес мисловни конструкции отпреди 200 години. Всъщност става думи за един безкраен анахронизъм, който е съшит много лошо с идеологически бели конци и култ към смъртта. Това е абсолютно морбидна идеология, която не предполага бъдеще. Тази война е култ към смъртта“.

Режисьорът обобщи „Хага“ и така: „В спектакъла всъщност има и много смешни елементи. Има моменти, които са толкова абсурдни, че предизвикват откровен смях. Има такива, които са смразяващи. Има и моменти, които те е срам да гледаш. И аз държа всички тези усещания и чувства да бъдат извадени, изпитани, пресътворени, претопени“.

Припомняме, че през миналия месец той бе домакин на дискусия със световноизвестния драматург дисидент Иван Вирипаев, чиито пиеси са забранени в Русия заради категоричните му антивоенни позиции. В началото на века именно Галин Стоев запозна българската публика с творчеството на Вирипаев, поставяйки неговите „Сънища“ и „Кислород“. Последният му спектакъл в Народния театър – „Танцът Делхи“, с премиера 2017 г., също бе по текст на руснака.

Коя е Саша Денисова?

Саша Денисова е украински драматург и режисьор. Завършва филологическия факултет на Националния университет „Тарас Шевченко“ в Киев. Преподавала е режисура в Театралния център „Мейерхолд“ и е водила лекции в Московското училище за художествен театър. Ръководи студио за авторски и документален театър „Студио-OFF“. През 2010 г., след като завършва обучение по „Документален театър“ в британския театър „Роял Корт“, Денисова създава трупа от съмишленици, с която практикува форми на експериментален театър. В началото на войната бяга от Русия и понастоящем живее в Полша, където написва и продуцира няколко документални пиеси, сред които и „Хага“.

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Геният Стивън Хокинг и неговата дъщеря разкриват тайните на Космоса

Интересни факти за „Великият диктатор“