in

Стресът – тихият убиец

Светът е голям и стресът дебне отвскъде! Ако лекичко променим заглавието на култовия филм на Стефан Командарев, ще видим, че да – в наши дни стресът наистина и все повече дебне отвсякъде.

В малки количества тази нормална психологическа и физическа реакция на предизвикателствата, които ни поднася животът, може да е нещо добро за нас, защото ни мотивира да се представяме по-добре. Но когато стресът излезе извън нормата, той може да бъде убийствен за нашето тяло, смятат учени от американската клиника Mayo.

Причината за това е, че стресът и безпокойството оказват директно влияние върху тялото чрез дузина биохимични процеси, които предизвикват. Когато мозъкът се сблъска със заплаха, той сигнализира тялото да освободи цял коктейл от хормони, които атакуват тялото. Най-разпознаваеми сред тях са адреналин и кортизол. Тъкмо хормоните действат по различен начин върху различните органи. Един от най-непосредствените е, че увеличават сърдечната дейност и кръвното налягане. Друг резултат е „подхранване“ на хроничните възпаления. „Има изследвания за непосредствената връзка между хроничните възпаления и загубата на памет, която се свързва с болестта на Алцхаймер“, обяснява д-р Махмуд Кара от Кливланд, цитиран от онлайн изданието Eat This.

Какъвто и да е физическият отговор, той е опитът на тялото ни да се справи със заплахата. Когато заплахата бъде отстранена, тялото се връща към нормалното си състояние.

За съжаление обаче, компликациите на модерния живот са толкова много, че понякога „заплахите“ следват една след друга и нашата „система за сигурност“ не може да изключи. Тогава тялото ни е постоянно в режим на „бойна готовност“, а коктейлът от хормони се превръща във взривоопасна смес, която може да разстрои не една и две жизнени функции. Ако това продължи прекалено дълго, говорим за състояние на хроничен стрес. Тъкмо този хроничен стрес може да съсипе нашето здраве, взаимоотношенията с околните и качеството на живот. Това налага да намерим и включим своеобразни „системи за сигурност“, които да се справят „с врага“.

Такава „система“ е модерният напоследък стрес-мениджмънт – умението да детектираме и наблюдаваме стреса и да го държим под контрол.

Първото, което може да направите е да идентифицирате нещата, които допринасят за хроничния стрес, като си отговорите на въпроса кое е това, което ви кара да се чувствате нервни, напрегнати, раздразнителни.

Част от тъй наречените стресори са свързани с натиск в работата, с проблеми в личните взаимоотношения, или с финансови трудности. Тях е лесно да идентифицираме. Има обаче ежедневни „дребни“ проблеми, които се възприемат за нормални, но всъщност допринасят за повишаване на нивото на стрес. Дори позитивни събития като сключване на брак или покупка на дом могат да бъдат стресиращи. На практика всяка малка промяна от всекидневната ни рутина може да причини стрес.

Само когато идентифицирате истинските причини за стреса, можете да помислите за стратегии как да се справите с тях. Най-важното е да анализирате какво можете да контролирате. Например, ако стресът ви държи будни през нощта, най-лесното, което можете да направите, е съзнателното усилие да отстраните компютъра, телевизора, таблета и телефона от вашата спалня. Така мозъкът ви няма да бъде излишно затормозен, преди заспиване.

В други случаи стресът е в резултат на прекалена взискателност в работата или заболяване на близък. Явно е, че често не можете да промените обстоятелствата, но можете да промените своята реакция към тях. Не мислете, че трябва обезателно да се справите сами. Потърсете помощ от семейството или приятелите си.

Много хора са осъзнали ползите от практики като дълбоко дишане, тай чи, йога, медитация, или разходки сред природата. Затова когато почувствате натискът на стреса, най-доброто, което можете да направите, е да отделите време за себе си. Това ще ви помогне да се противопоставите на стреса на физическо ниво. Масаж, топла вана, танцуване, слушане на музика, гледане на комедия – изберете това, което ви помага най-много. „Опитайте да отделяте 10-15 минути на ден за дълбоко дишане, разтягане или медитация“, съветва д-р Кара, който от 30 г. помага на пациенти да вземат живота в ръцете си.

Поддържането на здравословен начин на живот също помага да се справите с напрежението. Здравословен хранителен режим, редовни упражнения и достатъчно сън – са част от решенията.

Едно от важните неща, които трябва да осъзнаете е, че стресът не може да изчезне от вашия живот. Ако стрес-мениджмънтът се превърне във ваш постоянен спътник, ще намерите своя начин да се справяте и с най-големите предизвикателства, без това да руши здравето ви.

  • Имате ли начини за справяне със стресовите състояния?

    Stress management
    • Да
    • Не

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

10 различни приложения на балсама за устни

13 любопитни факта за небостъргачите