in

Любовта – единствената енигматична вариация на живота

Енигматични вариации

Трудно ми е да пиша за спектакъл като „Енигматични вариации“ по пиесата на безкрайно талантливия, познаващ и най-тънките струни на човешката душа, французин Ерик-Еманюел Шмит, безспорно един от най-големите драматурзи на нашето време. Трудно ми е, защото понякога да разкажеш за мъжкия и женския свят не е лесно, безспорно защото не е еднозначно, от една страна, а от друга, защото любовта е сред най-странните човешки състояния.

Постановката „Енигматични вариации“

Постановката, която се играе в столичния театър „Българска армия“, разказва за писателя Абел Знорко – нобелов лауреат за литература, който живее сам на остров в Северно море, измъчван от спомени и въпроси за една жена, която е обичал лудо в продължение на 5 месеца и с която има дългогодишна кореспонденция, и Ерик Ларсен – журналист, който под претекст, че иска да вземе интервю, посещава автора. Диалогът между двамата разплита загадки, а всеки от зрителското си столче се пита: Кого всъщност обичаме, когато обичаме? Познаваме ли човека, когото обичаме? Споделената любов не е ли само щастливо недоразумение?

Любовта е единственото доказателство, че сме живи

Абел Знорко е ексцентричен и арогантен, човек на изкуството. Ерик Ларсен е умерен човек, склонен на житейски компромиси в името на идеалите си. Диалогът между двамата постепенно и на порции с шокиращи детайли разкрива цялата история – и двамата познават магнетичната Хелена, жената в живота и на двамата, голямата им любов – с Абел тя е живяла 5 месеца, на Ерик е била съпруга.

Знорко смята, че любовта не е нищо повече от нездравословно усложнение на секса, той не вярва в нея, докато чрез Хелена не я открива… След 5 месеца страхът, че любовта ще изчезне, че ще се профанизира, го кара да вземе крайното решение да я изостави, въпреки волята ѝ. Абел иска да запази любовта – като енигматична вариация на живота, да я съхрани в сърцето си, да я превърне във вечност… Истинска постъпка на творец.

Ерик Ларсен се жени за Хелена, обича я, грижи се за нея три месеца, докато тя боледува от рак и не умира… Тогава намира писмата ѝ разбира, че е поддържала кореспонденция със Знорко от години. Решава, в името на това да я запази жива, да продължи да пише от нейно име до Абел. Неговата вариация на любовта е да изживее живота си като мисия. Затова пише писма от нейно име до голямата ѝ любов години наред. До момента, в който не решава да каже истината…. Точно тогава идва и другата истина – последното писмо на Знорко до Хелена, в което ѝ казва, че е болен от рак. Надява се така да я провокира, за да дойде при него. Дали съжалява, че е пропилял години? Дали се надява, че любовта ще е същата? Дали все още вярва, че тя може да е вечност, да го спаси от злободневието, да го направи космополитен?

А нима тези въпроси не си задава всеки един от нас? И не е ли всяка изневяра опит да докажем на себе си, че любовта е единственото доказателство, че сме живи?! Единствената енигматична вариация на нас самите!

Доказателство за това е и животът на самата Хелена. Женският свят, преплел в себе си съдбата на двама мъже. Защо не е била искрена с нито един от тях? Нима може да кажеш цялата истината на човека, когато обичаш? Не трябва ли и тя да остане енигма? Паралел, който винаги ще остане дълбоко личен и съкровен?!

Актьорски състав

В ролята на Абел Знорко влиза легендарният Васил Михайлов, а в ролята на журналиста – великолепният Милен Миланов. Текстът е дозиран и прецизен, а режисурата на Георги Михалков ни поднася нито повече, нито по-малко.

Нека да припомним, че пиесата „Енигматични вариации“ е поставена за първи път през 1996 г. в „Театър Мариньи“ с участието на Ален Делон и Франсис Юстер. В първата българска постановка участват Стефан Данаилов и Мариус Донкин.

КАКВО МИСЛИШ?

2 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Интервю работа

8 думи, които никога да не казвате на интервю за работа

Човешко тяло

Тест: Колко добре познавате човешкото тяло?