Преди 136 години руският император Александър lll поставя необичайна поръчка на ювелира Карл Фаберже – да изработи декоративно великденско яйце за нейно величество императрица Мария Фьодоровна. В резултат, царското семейство остава дотолкова впечатлено от финия предмет, че започва традицията да се създават прочутите яйца Фаберже.
През 2004 година 9 от оцелелите 43 яйца бяха продадени на търг в Ню Йорк за главозамайващите 100 милиона долара. Кой обаче е енигматичният майстор, сътворил предмети на изкуството, които оставят траен отпечатък в западната култура и чиято изработка не може да бъде достигната дори до днес?
Петер Карл Густавович Фаберже произлиза от род на френски хугеноти, заселили се в Руската империя, за да избегнат религиозни гонения. Самият той е роден в „северната Венеция“, както наричали бляскавия Санкт Петербург по това време. Баща му Густав, талантлив ювелир, основава „Дом Фаберже“, а Карл наследява работилницата и занаята през 1870 година именно от него.
Работата на Фаберже включва всякакви декоративни предмети и бижута от скъпоценни материали. Името му стремглаво се издига сред цялата европейска аристокрация благодарение на това, че в отличие от другите ювелири, които се фокусирали върху големината на бижутата, Фаберже черпел вдъхновение от течения в изкуството като Ренесанса и Рококо и започнал да създава невиждани дотогава дизайни.
През 1885 година той става официалният златар на руския царски двор, след като впечатлява императора с великденското яйце. През следващите години „Дом Фаберже“ сътворява всевъзможни скъпоценности и украшения за заможни хора от цяла Европа. Най-известни обаче остават изработените над 50 скъпоценни великденски яйца, предназначени за царското семейство, като всяко от тях е направено със собствен, уникален мотив. Фаберже твори до 1917 година, когато е принуден да емигрира в Швейцария, поради революцията.
Наследството на прочутия майстор продължава да се предава и до днес чрез „Дом Фаберже“ и благодарение на оцелелите предмети от апогея на неговото творчество. Великденските яйца към днешна дата се намират в различни частни колекции и в световно-известни музеи, а 3 от тях даже са в кралската колекция на кралица Елизабет ll. Вижте някои от най-впечатляващите изработки на Фаберже:
View this post on Instagram
Колекцията от яйца, принадлежащи на музей „Фаберже“ в Санкт Петербург.
View this post on Instagram
Призната като една от най-емблематичните творби на Фаберже, яйцето „Коронация“ е връчено от цар Николай ll на царица Александра Фьодоровна по случай коронацията на царското семейство. Дизайнът е вдъхновен от златната роба, която нейно величество носела на тази дата. Както във всяко друго яйце, това също криело изненада в себе си – царската каляска в умален размер, изработена от скъпоценности. Изработено е през 1897 година за 15 месеца.
View this post on Instagram
Златното цвете „Анютини очи“, изработено по поръчка за заможен клиент. Изкусните листа са от нефрит, а цветчетата от емайлирано злато.
View this post on Instagram
Яйцето „Лаврово дърво“, подарък от император Николай ll за неговата майка. В него са вложени 325 нефритени листа, 110 емайлирани цветчета, 25 диаманта, 20 рубина и 53 перли. В нефритената корона има пееща птичка, чийто механизъм работи безотакзно и до ден днешен.
View this post on Instagram
„Ренесансовото“ яйце от цар Александър lll за нейно величество е направено от изрязан ахат и инкрустрирано с множество скъпоценни камъни и злато. Няма сведения в него да е имало „изненада“, както в другите яйца.
View this post on Instagram
Настолният часовник във формата на щит е едно от множеството изкусни творения, които майсторите на „Дом Фаберже“ създават през златните дни на компанията.
View this post on Instagram
Яйцето „Розова пъпка“ е друг от подаръците, които Николай ll прави на своята любима царица Александра Фьодоровна. Златната повърхност е емайлирана и опасана с венци, символично наподобяващи изящните градини на родния град на царицата. Вътре се криели три изненади, от които само жълтото цветче е запазено.
-
Харесват ли ви произведенията на „Дом Фаберже“?
-
Да
-
Не
-