in

Как се пише роман за Айфеловата кула: Софи Вияр говори

Софи Вияр е псевдоним на успешна немска писателка, журналистка и политолог. През тази година българските читатели ще могат да се насладят и на третия й роман – „Мадмоазел Айфел и кулата на любовта“.

По време на едно пътуване до любимия й град Венеция, Софи Вияр посещава колекцията на Пеги Гугенхайм. Очарована от нея и от историята на известната колекционерка на изкуство, Вияр пише романа „Пеги Гугенхайм и мечтата за щастие“, който влиза в списъка с бестселъри на Spiegel. На голям успех се радва и следващата й книга – „Мадам Екзюпери и звездите на небето“, която вече е преведена на различни езици и публикувана в редица европейски страни. Ето какво споделя тя за идеята и пътя до създаването на „Мадмоазел Айфел и кулата на любовта“.

Какво е за вас Айфеловата кулата?

За днешните поколения Айфеловата кула е символът на Париж и притегателна точка за много хора от цял свят. Тя се е превърнала в кулата на любовта, където се правят и приемат милиони предложения за брак и се раздават милиарди целувки. Така Гюстав Айфел, инженерите му Кьохлин и Нугие, архитектът Совестър и личната му секретарка Клер са създали вълнуващо произведение на изкуството, пазено дълбоко в сърцата ни и в нашето колективно съзнание. Тя е място, което събужда мечти, окрилява мисли, дарява любов и обединява хората.

Как решихте да пишете за дъщерята на създателя на Айфеловата кула?

Защо дъщерята на строителя е една от трите восъчни фигури в някогашния личен салон на семейство Айфел на върха на кулата високо над покривите на Париж? Младата, елегантна дама с червеникаворуси къдрици, подаващи се изпод шапката, украсена с пера, с рокля с турнюри в цвят бордо и с обичайното за времето ветрило в ръка? Изглежда така, сякаш се е заслушала в оживения и задълбочен разговор на двамата знаменити мъже – Гюстав Айфел и Томас Едисън.

Защо са я поставили до тях? Каква е била нейната роля? С този въпрос започна моето пътуване в историята на изграждането на кулата и на семейство Айфел. Когато открих, че Клер е била лична секретарка на баща си, ми стана ясно, че е имала силно влияние върху него и сигурно е била тясно свързана с построяването на кулата и с делата на фирма „Айфел“.

Какви проучвания правихте докато подготвяхте романа?

Търсенето на информация обаче се оказа трудно: за издигането на самата кула, естествено, има безброй източници, затова пък почти нищо не може да се намери за личния живот на семейство Айфел, и по-специално на Клер. Клер не е публикувала мемоари или дневници. Докато е жива, малко се съобщава за нея. Затова за ориентир ми послужи най-вече прекрасният и богат албум, издаден наскоро от наш съвременник, потомък на Айфел, „Eifelü ber Eifel“ („Айфел за Айфел“). В него се откриват многобройни лични документи от семейния архив, които ми обрисуваха жива картина за живота на семейството и за колорита на времето.

Къде свършват фактите и започва фикцията в книгата?

В моята история реални събития и случки са неразривно свързани с измислицата. Действащите лица са възможно най-близки до реалността и са живели по това време в Париж. Но взаимоотношенията, в които ги поставям, не са доказани. Някои герои също са фиктивни, но са необходими за разказване на историята или за илюстриране на духа на времето.

 

Loading

КАКВО МИСЛИШ?

3.6k Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Африка, която (не) познаваме – през визьорите на обективи

Facebook

20 години Facebook: преди и след