in

Как да владеем аудиторията

Истината е, че всички ние, все някога, трябва да „продадем“ нещо. Дали то е бизнес идея или творческо предложение, дали директно се занимаваме с търговия или пък продаваме себе си като марка, умението да държим публиката ни информирана, доволна и вдъхновена, е от ключова важност.

А постигането на тази, на пръв поглед семпла цел, понякога се оказва наистина трудно. Познавам страхотни професионалисти в своята област, които се държат и изглеждат патетично пред публика; както и хора, които не блестят във всекидневието с някакви изумителни качества, но пък грабват вниманието на аудиторията винаги – независимо дали иде реч за реална, „присъствена“ среща, или за рандеву в онлайн пространството.

Неведнъж съм чувала представители на първия тип да обясняват, че просто „не могат да говорят пред хора“, но подобни твърдения не служат за оправдание. Защото публичното говорене и поведение е нещо, което се учи. Както и всичко останало в този живот.

Да, може да нямате вродения талант на един Питър Сейдж, например, нито потенциала на планетарен мотивационен гуру, но винаги ще бъдете достатъчно адекватни, ако спазвате няколко простички правила.

Бъдете наясно с посланието

Звучи елементарно, но страшно много хора не знаят какво точно искат да кажат, преди да излязат пред публика. Осъзнават, че по някаква причина им се налага да „кажат нещо“, да направят някаква презентация, но ако целта на занятието не е конкретна и ясна, то е фиаско и гротеска от самото начало. Крайният резултат е някакъв мрънкащ индивид, твърде сходен с лош ученик, който са изкарали на дъската.

Ако самите вие не знаете къде точно отивате (и ви личи!), няма как да очаквате и публиката да ви последва в това пътешествие. Затова винаги, без изключение, трябва да имате ясно формулирана теза преди да започнете да говорите. При това е задължително тя да съдържа нещо ново! Присъствала съм на семинари, в които се сервират единствено „претоплени манджи“ – и съм виждала как публиката зачерква завинаги в съзнанието си конкретни лектори.

Подгответе тезата си до последния миниатюрен детайл и се уверете, че наистина ще предложите на аудиторията нещо оригинално.

Облечете се подходящо за ролята

Отдавна знаем, че „по дрехите посрещат“ и просто няма как да игнорираме този първи визуален контакт. Част от подготовката за говорене пред публика е именно внимателният подбор на вашия тоалет, прическа и грим (в случай, че сте жена).

Личният ви стил е светкавичен начин да кажете кой сте преди още да сте си отворили устата дори, а в случая дрехите могат да подсилят (или разрушат) посланието на презентацията ви. Един безупречен, макар и  леко консервативен костюм, е перфектният акомпанимент на бизнес презентация пред топ мениджъри, например, но би бил крайно неподходящ, ако водите курс по творческо писане или пък себепознание.

Присъствала съм на всякакви недомислици, а както твърди една стара максима: „Никога нямате втори шанс да направите добро първо впечатление.“

Не допускайте неувереност

В крайна сметка, публиката е тук, за да научи нещо от вас. И нека ви уверя в следното: без значение колко приятелски настроени изглеждат хората срещу вас, те ще бъдат безмислостни, ако дори и за миг подушат несигурност и неувереност във вашето поведение или думи! Не само трябва да бъдете абсолютно сигурни в съдържанието на това, което представяте, но е наложително и да вярвате в своята сила на презентатор. Поне докато сте в светлините на публичното внимание.

Да, всеки има моменти, в които изпитва колебания и несигурност. Но повярвайте, публиката не бива да става свидетел на тези терзания. Ако не сте в състояние, поне в рамките на представянето ви да вярвате в собствената си харизма и убедителност, по-добре отложете ангажимента.

Разказвайте истории

Обичам често да си припомням думите на писателката Маргарет Атууд: „Един ден всички ние ще се превърнем в истории.“ Истината е, че именно историите – били те всекидневни или по-мащабни, но винаги с повече емоция от сухите статистики и аргументи – „продават“ вашите идеи и продукти по-добре от всеки друг маркетингов прийом. А животът ни изобилства от случки, нали?

Влезте в кожата на разказвач – та нали всички ние сме закърмени с нуждата да ни разказват приказки постоянно! Илюстрирайте презентацията си с конкретни „вкусни“ истории и сами ще бъдете изненадани от чудесния резултат. В крайна сметка, всички ние „купуваме“ именно преживяването, което даден предмет, услуга или вид изкуство, могат да ни осигурят. Затова „продавайте“ легендата! А тя се съдържа в сочните, живи истории, които можете да разкажете пред вашата публика.

Неслучайно, с ръка на сърцето, признавам, че когато трябваше да си купя последния крем за околоочен контур, аз избрах този, свързан с митовете около една модерна принцеса. Историята ме спечели, именно тя определи моя избор, а не листовката в кутийката на самия продукт.

Скъсете дистанцията

След като са дошли да ви чуят, хората искат да си общуват с вас. И в даден момент вие трябва да им „протегнете ръка“, казано метафорично, и да скъсите дистанцията.

Което в никакъв случай не значи да се държите свойски, разбира се. Твърде махленското поведение е не по-малко дразнещо от абсолютната, корпоративна скованост. Но доза топлина и непринуден разговор неизменно разчупват амбианса и създават едва ли не усещането за съзаклятничество и споделеност. Едно послание стига винаги по-бързо до хората, ако не е натоварено с ред официалности и условности.

И нещо изключително важно: до края на вашето представяне вече трябва да сте станали „от един отбор“ с публиката. Ако все още сте просто лекторът, който е дошъл нещо да каже, то представянето ви не е било задоволително. Въпреки куртоазното ръкопляскане накрая.

Вдъхновявайте

Замислете се: ако хората искаха просто да бъдат добре информирани, те можеха да свършат това и сами! Все пак, живеем в ерата на светкавичен достъп до информация.

Вашата презентация е наистина важна, но още по-съществено е да вдъхновите аудиторията. Да заредите с кураж и оптимизъм публиката пред вас – особено в тези несигурни времена, в които ни се падна да съществуваме.

Механизмите за надъхване на аудиторията са много и най-различни, но внимавайте да не пресолите манджата – винаги същестува рискът да почнете да звучите твърде изкуствено, приповдигнато и патетично, да изпаднете в overselling, а това си е пиарски гаф.

Затова аз се придържам към нещо наистина простичко, но безотказно: човек не вдъхновява хората, когато им разказва за своите супер сили, а когато им покаже техните!

Помислете върху това…

  • Притеснявате ли се да говорите пред повече хора?

    Public speaking in an event

    Споделете вашето мнение с нас

    • Да
    • No

КАКВО МИСЛИШ?

0 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Тина Търнър – талант, брак с насилие, загуба на дете

Добрите примери: Историята на Шаварш Карапетян