in

ЛюбовЛюбов

Какви храни трябва да приемаме според възрастта

Приемаме ли точната храна, съобразена с възрастта? Какво означава „точна храна“ всъщност? Рядко се задаваме тези въпроси, преди да навършим 30 години. Но когато приближим 40 и след това, все по-често сме склонни да анализираме какво слагаме в чинията си.

Трябва ли да зависят нашите хранителни навици от възрастта? Експертите по хранене са категорични – да! И съветват как да моделираме нашата диета от детството до старостта. Всъщност, казват диетолозите, храната, която трябва да приемаме, остава относително същата през целия ни живот. Променя се обаче начинът, по който се храним.

Децата например, обичат да виждат повече цветове в чинията си и по-малки порции, докато възрастните предпочитат по-мека, но питателна храна. Жените, които чакат бебе, се нуждаят от определени продукти по-голяма степен, отколкото останалите им връстнички. Едно е сигурно – това, с което се храним сега, може да се окаже решаващо за качеството на живота ни до най-дълбока старост. Колкото по-рано започнем да се вглеждаме в това, което слагаме в чинията си, толкова по-здрави ще бъдем.

Храната, която приемаме може дори да повлияе дори на броя на годините, които ще живеем. „Хранителните нужди и проблеми варират според възрастта“, казва диетоложката Прая Палан, цитирана от изданието Indian Times. Не е лесно обаче да предложите балансирана диета на децата, тъй като почти всички са много капризни. Предложената храна трябва да бъде направена интересна за тях, да бъде поднесена в подходяща форма и цветове.

„В детството настъпват бързи физически и социални промени, необходима е повече енергия, тъй като детето израства. Това изисква повече протеини и мазнини, които подпомагат развитието на мозъка. Към тях трябва да се добавят необходими минерали като калций, фосфор, магнезий и цинк“, казва Палан.

 

Храната на децата

За да привлечем децата да хапват всичко, от което се нуждае крехкият им организъм, можем да опитаме така наречената finger-food – храна под формата на детски пръстчета. Отделните разноцветни парченца в чинията са не само лесни за вземане, но могат да имат и образователна функция за цветовете. Сандвичите могат да бъдат декорирани по привлекателен начин – „маслинка за носленце“, „броколи за очички“, „морковчета за устичка“. Хранителните продукти, които детето не обича, можете да „скриете“, като ги навиете под формата на руло. Други можете да сложите тайно в супичка или ястие. Така продукти, които децата не обичат, все пак ще бъдат консумирани и ще допринесат за тяхното физическо и здравно развитие.

Храната на хората от 20 до 40 години

Храненето на възрастните започва да се съобразява не само с това как да набавим веществата, необходими за нашето тяло, но и как да го предпазим от болести. Това е периодът, в който се проявяват различните хранителни изисквания към мъжете и жените. Това особено важи за репродуктивната фаза, когато жените например се нуждаят от повече желязо.

„По време на бременността и кърменето, жените се нуждаят от разнообразни хранителни вещества и микроелементи. Трябват им повече протеини, мазнини, калций, фосфор, желязо и фолиева киселина. Мъжете от своя страна се нуждаят от повече енергийни храни, тъй като тяхната физическа активност, структура на тялото или степен на метаболизъм се различават от тези на жените“, казва Палан.

Друго важно различие, с което трябва да се съобразят хората на тази възраст, е начинът на живот. Хората, които извършват по-активна умствена работа, трябва да приемат в по-голяма степен продукти, които „хранят“ мозъка, а тези, които извършват активна физическа дейност – да се погрижат за засилването на мускулите и ставите.

 

Какво да ядат хората над 40

Това е времето, в което хората започват да познават тялото си все по-добре и да усещат сами от какво то има нужда. Това е и периодът, в който хранителните нужди се променят, тъй като се променя метаболизмът. Към диетата трябва да се прибавят по-здравословни мазнини и да се намерят най-подходящите храни за това. Възрастните трябва да са сигурни, че храната, която приемат, освен да ги засити, ще подкрепи и доброто им здраве. Затова трябва да наблегнат на подходящи растителни храни и антиоксиданти, които ще подпомогнат оптимизирането на храносмилателната и засилването на имунната системи.

С напредването на възрастта и заради хормоналните промени се увеличава рискът от някои заболявания като остеопороза, високо кръвно налягане и сърдечни болести. За да ги предотвратим, трябва да оптимизираме приема на хранителни вещества и да осигурим на организма всичко, от което се нуждае. Това е времето, в което настъпват и промени в настроението. „Трябва да се погрижим ядките да бъдат добавени към нашето хранене, тъй като са отличен източник на добри мазнини. Плодовете и зеленчуците – включително и такива, които някои намират за екзотични като авокадо, броколи и артишок, трябва да бъдат добавени към диетата, защото съдържат антиоксиданти и други ценни вещества. Зелените листни зеленчуци пък са добър източник на желязо, напомнят експертите по хранене.

Какво да ядем след 60-ата година

Това е времето, в което „болежките започват да се обаждат“. Човек усеща първите по-сериозни проблеми в тялото и може да не е в състояние да извършва всекидневна физическа активност, както преди. Някои хора може да срещат трудности при приготвянето на храната, или да я дъвчат и гълтат добре. Освен психологически проблеми, които могат да засегнат нашите хранителни навици, има и храносмилателни. „Диетата и храната след 60-те трябва да е насочена към това да се преодолее дефицитът на хранителни вещества. По една или друга причина съществува голям риск от дефицити на тази възраст. Намалява приемът на протеини, което води до загуба на мускулна маса, а липсата на калций, може да доведе до риск от счупване на кости“, казва д-р Палан.

Затова едни от най-важните храни, които трябва да бъдат добавени на тази възраст, са тези богати на витамин Д и калций. Те засилват костите и имунната система. Когато част от тези храни не могат да бъдат приемани, защото са твърди, могат да бъдат включвани в супи, пайове и други по-меки храни. Водещо правило в по-късните години от живота е храната да остане колкото е възможно по-разнообразна, независимо, че порциите е добре да стават все по-малки.

  • Смятате ли, че храната, която приемаме, може да повлияе на броя на годините, които ще живеем?

    Eating healthy

    Споделете вашето мнение с нас

    • Да
    • No

КАКВО МИСЛИШ?

5 Гласове
Upvote Downvote

Вашият коментар

Avatar

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Честит ден на Независимостта!

5 интересни филма, които може да гледате на “Синелибри” в София